Amazon musí jednat s odbory: NLRB uznala řidiče jako zaměstnance
Amazon jako společný zaměstnavatel
NLRB ve svém rozhodnutí uznala Amazon jako společného zaměstnavatele, což znamená, že Amazon nese právní odpovědnost za pracovní podmínky řidičů, i když tito řidiči byli formálně zaměstnáni prostřednictvím tzv. Delivery Service Partners (DSP), subdodavatelů, kteří byli najímáni k doručování balíčků pro Amazon. Tento model zaměstnávání umožňoval Amazonu vyhýbat se přímé odpovědnosti za řidiče, a tím i za jejich pracovní podmínky a případné spory týkající se pracovního práva.
Amazon dlouhodobě tvrdil, že řidiči nejsou jeho přímými zaměstnanci, a tudíž nemá povinnost s nimi vyjednávat ani nést odpovědnost za pracovní podmínky stanovené subdodavateli. NLRB však nyní potvrdila, že Amazon má povinnost jednat s odbory řidičů a řešit jejich požadavky, čímž se otevírá cesta k organizaci dalších řidičů po celé zemi.
Zdroj: Shutterstock
Dlouhá cesta k uznání práv řidičů
Vyšetřování NLRB trvalo více než rok a během této doby bylo zjištěno, že Amazon nejenže selhal v jednání s odbory, ale také se údajně dopouštěl nekalých pracovních praktik. Podle odborů Amazon záměrně zdržoval dodávky a vyhrožoval zaměstnancům ztrátou práce, což je v rozporu s federálním pracovním právem.
Toto rozhodnutí je vnímáno jako velké vítězství pro odborovou organizaci Teamsters, která reprezentuje téměř 280 000 řidičů po celé zemi. Generální prezident Teamsters, Sean M. O'Brien, označil rozhodnutí NLRB za „monumentální“, protože ukazuje, že Amazon má zákonnou povinnost vyjednávat o pracovních podmínkách svých řidičů.
Reakce Amazonu a další kroky
Amazon se brání tím, že rozhodnutí NLRB považuje za zkreslené a tvrdí, že většina nároků vznesených odbory byla odmítnuta. Společnost také signalizovala, že se bude bránit proti jakýmkoli nepříznivým rozhodnutím a případně se odvolá k federálnímu odvolacímu soudu.
Přestože Amazon bagatelizuje rozhodnutí NLRB, řidiči a odbory to vnímají jako významný krok k dosažení lepších pracovních podmínek. Jessie Moreno, řidič Amazonu v Palmdale, Kalifornie, vyjádřil naději, že rozhodnutí NLRB povede ke zlepšení jejich situace a konečně přiměje Amazon nést odpovědnost za pracovní podmínky, které pro své řidiče vytvořil.
Odbory získávají na síle
Toto rozhodnutí přichází v době, kdy se řidiči Amazonu po celé zemi stále více sjednocují a organizují. V roce 2023 se řidiči z Palmdale stali prvními, kteří se připojili k Teamsters, a jejich krok inspiroval další pracovníky k podobnému jednání. Stávky a protesty se postupně rozšířily na více než 50 skladů Amazonu v 10 státech, což ukazuje rostoucí sílu a odhodlání pracovníků bojovat za svá práva.
Řidiči v současnosti bojují za zvýšení mezd, zlepšení bezpečnostních podmínek a lepší pracovní podmínky obecně. Mnozí z nich věří, že tento boj není jen o jejich vlastních podmínkách, ale o budoucnosti všech pracovníků v Amazonu, kteří čelí podobným výzvám.
Budoucnost pracovního práva v Amazonu
Rozhodnutí NLRB představuje významný milník v otázce pracovních práv v rámci velkých korporací, jako je Amazon. Pokud bude NLRB ve svých zjištěních pokračovat a případně podá stížnost na Amazon u soudu, mohlo by to mít dalekosáhlé důsledky nejen pro Amazon, ale i pro další společnosti, které se snaží vyhýbat odpovědnosti za pracovní podmínky svých zaměstnanců prostřednictvím podobných subdodavatelských modelů.
V konečném důsledku se jedná o spor, který by mohl předefinovat hranice mezi zaměstnavateli a jejich pracovníky v moderní ekonomice, kde se velké společnosti stále častěji spoléhají na externí dodavatele k plnění klíčových operací. Tento vývoj bude bezpochyby sledován s velkým zájmem nejen v USA, ale i v dalších zemích, kde Amazon působí.