Apple změnil podmínky šmírování – inzerenty to stálo 10 miliard dolarů
Společnost Facebook není jen sociální síť, ale také největší reklamní agentura, která chce lidem nabídnout možnost cílené inzernce za přijatelnou cenu. Bohužel díky změně podmínek Applu již nemohou tak snadno cílit na konkrétní uživatele iOS a jejich potřeby. Pro zobrazování cílené reklamy by musela konkrétní aplikace získat souhlas, aby mohla špehovat vaše chování a následně se v ní mohl zobrazovat personalizovaný obsah. V praxi tak přišly tyto reklamní agentury o zhruba 10 miliard dolarů.
Dalším problémem inzerentů je, že většina lidí se rozhodla svého práva zamítnout sdílení osobních dat využít. Reakce inzerentů byla jednoduchá – vzhledem k tomu, že nedokáží již cílit na konkrétního uživatele, nemá inzerce takový potenciál. Proto se rozhodli investice do zařízení Apple zmenšit a přesunout je na jiné platformy.
Inzerenti tak koncentrují své síly na uživatele operačního systému Android. Podle provozní ředitelky Facebooku, Sheryl Sandbergové, tento krok Applu způsobil, že cílení reklam již není přesné, a proto ti uživatelé, kteří si objednají reklamu přes Facebook, musí zaplatit více pro dosažení kýženého výsledku.
Podle společnosti Lotame pak tyto sociální platformy ztratily jen v druhé polovině tohoto roku zhruba 12% svých příjmů a nejvíce pak tratil Facebook, který přišel o 8,3 miliard dolarů. Podle odborníků se Facebook stává méně atraktivní pro inzerenty, protože náklady na reklamu zde rostou, ale výsledky tomu neodpovídají. Je prý na čase, aby Facebook začal budovat svůj mechanismus od nuly. Nejméně pak zasáhla tato změna Twitter, který označil krok Applu jako mírný.