Co se skrývá za popularitou Clash of Clans?
Clash of Clans freemium MMO herní titul z dílny finského studia Supercell byl na trh uveden v roce 2012. Již od tohoto roku dominuje App storu a rychle šplhá po žebříčcích na příčky nejvyšší. Rok od roku jeho popularita roste, a ač Supercell konkrétní čísla výnosů pro jednotlivé hry neuvádí, spekuluje se, že Clash of Clans utrží až $5 milionů denně.
Hra Clash of Clans je extrémně oblíbená také v České republice – i přes to, že její česká verze neexistuje. A není žádným tajemstvím, že nejúspěšnější český klan (v top 100 světa) tvoří jádro české fotbalové reprezentace. Clash of Clans propadli fotbaloví hráči David Limberský či Václav Kadlec, český závodní jezdec Jan Charouz nebo novinář Pavel Novotný. Co tedy Clash of Clans dělá natolik atraktivní pro koncové uživatele?
1. Základem je strategie
Clash of Clans je hra strategická, založená na budování a opevňování vesnice, obraně před napadením a útoky na základny protivníků za účelem získání zdrojů. Hra zahrnuje více strategie, než by se zdálo. Hráči se neustále učí nové taktice a své vědomosti předávají dál. Přestože model freemium nabízí rychlejší postup díky in-app purchases, je nutné ve hře uplatňovat dovednosti a strategické metody, jinak vám ani kreditní karta nebude nic platná.
2. Hra se neustále vyvíjí, stimuluje hráče zajímavými updaty
Clash of Clans se od ostatních strategií odlišuje poměrně inovativními možnostmi jak se rozhodovat a velmi kvalitně stimuluje hráče k nákupu či další hře. Odhlásit se znamená nechat základnu přístupnou nájezdu, špičkoví hráči jsou tedy ve hře neustále. A jsou nejen motivováni zůstat online, ale také využívat již zmiňované in-app purchases. Vývojářům se navíc daří hru atraktivně vylepšovat natolik, že to zatím na pokles zájmu nevypadá.
3. Sociální aspekty: týmová práce, budování komunity a přátelství
Je zřejmé, že hra by nestála na výsluní online gamingu, kdyby nebyla založena na týmové práci. Clash of Clans gameplay stojí na systému klanů. Jednotliví hráči se mohou připojit k velké skupině přátel a spolupracovat – bojovat ve válkách klanů společně. Virtuální socializace je něco, co činí hru atraktivní. Hráči doslova z kterékoli části planety se mohou spojit a vytváří se komunita, vznikají přátelství ve virtuálním boji, ale také v reálném životě.
4. Hrát můžete kdekoli
Hratelnost v iOS, Android a dokonce i Windows Phone dělá hru přístupnou téměř komukoli. Hrát může každý, kdo vlastní mobilní zařízení a je připojen k internetu. Mobilní hraní navíc rozšiřuje možnosti kde hrát. Umožňuje hru kdekoli – v každé volné chvíli.
Popularitu Clash of Clans a formátu freemium potvrzují i obrovské výnosy Supercellu ($ 2,3 miliardy pro 2015) a neustále rostoucí hráčská základna. Hra dnes patří společně s Clash Royal, Hay Day a Boom Beach mezi top 4 mobilní tituly výrobce. A právě tato velká čtyřka v březnu 2016 ohlásila 100 milionů aktivních hráčů denně, přičemž se lze domnívat, že Clash of Clans zabírá podstatnou část této cifry. Navíc se titul stal inspirací pro stovky dalších her konkurenčních vývojářů. Samotný úspěch zajistil růst řadě napodobujících projektů, od mobilních herních aplikací, které Clash of Clans kopírují, po hry jako mobilní hrací automaty pracující se stejnými vizuálními prvky.
Podtrženo sečteno, o fenoménu hry lze jen těžko pochybovat. Clash of Clans není jen průměrným zabijákem času. Upevňuje postavení svého formátu na trhu a hráčům umožňuje progresivní strategické hraní s lidmi z celého světa v reálném čase. Pravidelné aktualizace pak udržují hru svěží a dostupnost z kteréhokoli zařízení ke hře přímo vybízí. Tak tedy: Clash on!