Evropský parlament schválil návrh zákona o digitálních službách a cílené reklamě
Minulý týden na svém plenárním zasedání odhlasoval Evropský parlament schválení svého původního návrhu zákona o digitálních službách (Digital Services Act, DSA), jehož cílem je omezit invazivní reklamní praktiky. Původní směrnice, která tento problém řeší, je 22 let stará a jedná se o směrnici o elektronickém obchodu.
Vzhledem k tomu, jak se vyvíjí a proměňuje trh, usoudila Evropská komise, že je zapotřebí přijít s nějakým aktuálním řešením. Proto také na konci roku 2020 přednesla svůj návrh zákona o digitálních službách. Teprve nyní dostal Evropský parlament možnost se k novému zákonu vyjádřit, aby následně mohl svůj návrh porovnat s návrhem Evropské komise a také s jednotlivými členskými státy. Z těchto jednání by pak měla vzejít finální verze nového zákona.
Původní směrnice z roku 2020 měla být téměř jedinou zbraní proti velkým technologickým společnostem, jako je Google, Amazon či Meta a donutit je chránit citlivé informace o sexuální orientaci, rase či náboženství před potřebami cílené reklamy. Navíc tlačí na tyto společnosti, aby umožnili uživatelům odhlásit se ze sledování nebo aby pravidelně odstraňovaly nelegální obsah ze své platformy.
V nově schváleném návrhu zákona o digitálních službách se svou většinou evropští poslanci dohodli na dvou bodech – bude obsahovat zákaz cílených reklam pro minoritní skupiny uživatelů a zákaz cílení reklamy podle barvy pleti. Pokud některá společnost poruší toto nařízení, hrozí ji pokuta, a to až do výše šesti procent z jejich globálních příjmů.