Google bude muset omezit své reklamní impérium, nařídila EU
Většina lidí se domnívá, že hlavní činností společnosti Google je vývoj vyhledávače a internetového prohlížeče. To je sice pravda, ale jen částečná, protože Google je především největší reklamní agentura na světě a její převážná část příjmů plyne právě z reklamy. Právě tento monopol se přestal zamlouvat Evropské komisi.
Podle ní totiž dochází k vážnému porušení antimonopolního zákona, což dokazuje i vyjádření evropského antimonopolního orgánu. Celou aféru otevřela Evropská komise již před dvěma lety, ale až nyní se odhodlala vydat rozsudek. Ten zní, že Google porušil antimonopolní pravidla EU, a tím narušil zdravou hospodářskou soutěž v odvětví reklamy.
Zdroj: Shutterstock
Komise dále uvedla, že Google upřednostňuje poskytování reklamních služeb pomocí své platformu na úkor konkurence a konkurenčních poskytovatelů reklamy či online vydavatelů. Eurokomisařka zodpovědná za spravedlivou hospodářskou soutěž, Margrethe Vestager, uvedla: „Společnost shromažďuje uživatelská data, prodává reklamní prostor a působí jako prostředník pro on-line reklamu.“
Jinými slovy to znamená, že společnost Google má dominantní podíl ve všech částech reklamního průmyslu. V závěrečném prohlášení a vyjádření Evropské komise se pak uvádí, že by celou sitauci napravilo, kdyby společnost Google dostala nařízený povinný odprodej části svého reklamního impéria. K tomu se vyjádřili i zástupci Googlu a označili vyjádření Komise za nepodložené.