CDR.cz - Vybráno z IT

Hry od počátku po současnost: Warcraft, masové šílenství a světové rekordy

Warcraft Opps
Značka, která si podmanila srdce mnoha po celém světě. Herní studio Blizzard Entertaiment, stojící za tímto fenoménem, se i dnes snaží stále rozvíjet tento fiktivní svět plný meče a magie. Pojďme se blíže podívat na 23letou cestu za úspěchem.

Celovečerní film, knihy, komiksy, hračky – krátký výčet toho, co dnes na sobě nese značku Warcraft. Jak se psala historie a které překážky a překvapení se na cestě vývoje objevily? 

Warcraft 1 1Warcraft 1 5Warcraft 1 6

Píše se rok 1994 a stále neznámé herní studio Blizzard Entertainment vydává svoji první RTS hru pod názvem Warcraft: Orcs and Humans. Do této doby má za sebou pouze plošinovky či závodní hry. Díky velkému úspěchu hry Dune II však vsázejí na popularitu RTS žánru. Vyplácí se.

Kdo pamatuje divoká 90. léta ví, že hry, jako Command and Conquer, The Settlers či Stronghold byly na počítači téměř každého z nás. Nikdo však netuší, že se začíná psát historie něčeho, z čeho se stane za pár let celosvětový fenomén.

Úspěšné začátky

Popularita RTS žánru roste a s ním i značka Warcraft. První díl sklízí úspěch, studio Blizzard Entertainment tak plánuje druhý díl série hned na rok 1995. Herní zpracování, grafika, děj i jednotky, vše je více propracováno. Nyní orčí hordu a lidskou alianci doplňují např. námořní a letecké jednotky, přibyla také možnost stavění radnic, strážních věží a těžba ropy. Zanedlouho po vydání je ohlášen prodej 2 milionů kopií.

Warcraft 2 1Warcraft 2 2

Datadisk Beyond the Dark Portal na sebe nenechá dlouho čekat. Vyvíjí jej společnost Cyberlore Studios a vydává Blizzard roku 1996. Kromě dalšího herního obsahu přináší i inovaci, jenž se zásadně promítne do třetího dílu série. Hráč do svého bojového arzenálu totiž dostává kromě běžných jednotek také hrdiny.

Orkové ve vesmíru

Warcraft zasáhl do vývoje dnes stejně populární série a značky z dílny společnosti Blizzard Entertainement. Starcraft, první verze této hry představená na výstavě E3 roku 1996 byla vytvořena na stejném enginu, jako Warcraft II. Mnoho lidí hru proto pochopilo jako posunutí příběhu orků do vesmíru. Samotná prezentace nebyla úspěšná a značka Starcraft se musela vydat jinou cestou.

Nevydařený experiment

Monkey Island, Broken Sword, Simon the Sorcerer nebo u nás Polda či Ve stínu havrana, po úspěchu RTS žánru roste popularita adventur. Blizzard si je toho vědom a investuje do tvorby své vlastní ze světa Warcraftu.

Vývoj však provází problémy s dodavateli a společnost musí posunout datum vydání. Nakonec si však uvědomuje, že kvalita hry není podle posledních měřítek a zruší ji. Dnes je možné uniklou část této hry sehnat ke stažení v „pirátských zátokách“.

Warcraft jde stranou, je tu Diablo, Starcraft a Battle.net

Rok 1998 přináší oddych od Warcraft série. Společnost vydává hru Starcraft a následně po ní i datadisk. Zaměřuje se také na pokračování akčního RPG Diablo.

Diablo 1Starcraft 1

V inovacích nezahálí a investuje do vývoje online herní sítě Battle.net, která nabízí svým hráčům možnost komunikace, hromadného zakládání her a připojování do nich. Tato síť je implementována do jednotlivých her včetně Warcraftu II díky vydání edice Warcraft II: Battle.net Edition.

Seznamte se, Arthas, Thrall a Illidan

Až rok 2002 přináší další díl RTS série Warcraft. U nás dokonce vychází lokalizovaný pod názvem Warcraft III: Vláda chaosu, plně nadabovaný. Hra oproti přechozím dílům nabízí 3D grafiku, obsahuje 4 hratelné rasy (Orky, Lidi, Nemrtví a Noční elfy) a zlepšuje možnost používání hrdinů a jejich oživování pomocí oltářů.

Warcraft 3 1Warcraft 3 2Warcraft 3 3

Herní mapa nadále ožívá o různé poutní místa, obchody, tábory zbojníků a neutrální jednotky, které napadnou každého v jejich blízkosti. Vše je plně provázano s doplněným RPG systémem hrdinů, které hru posouvají z běžných konvencí žánru strategií a přimíchávají do ní i další mechaniky.

Warcraft 3 Dota 1Warcraft 3 Dota 2

Na základě RPG prvků vzniká uvnitř hry také fanouškovská mapa zvaná Defense of the Ancients, nebo-li DOTA. Na motivy tohoto komunitního módu za pár let vznikají světoznámé odnože, jako Heroes of Newerth, League of Legends či Heroes of the Storm. Warcraft III tak formoval dnešní herní scéna i za původně zamýšlenými hranicemi.

Mrazivý smutek hladoví…

Děj třetího Warcraftu je vyprávěn ve čtyřech kampaních, v každé z nich má hráč možnost hrát za jinou rasu. Každá frakce má svého ikonického hrdinu, z jehož perspektiva je děj vyprávěn. Za zmínku stojí i působivé meziscény, které by se za svoji grafiku nemusely stydět ani dnes. Hlavními postavami jsou Arthas Menethil, náčelník hordy Thrall, prorok Medivh a lovec démonů Illidan Stormrage.

S ročním odstupem potom vychází i datadisk Warcraft III: Ledový trůn, nabízejí dokončení tragického příběhu mladého prince Arthase Menethila. Hra příliš změn nepřináší, přibyly dva nové národy (Draenei a Nagové) a hrstka nových hrdinů – pro každou frakci jeden nový.

Jako zajímavým dodatkem se však ukazuje bonusová kampaň. Hráč v ní ovládá hrdinu Rexxara a plní předem zadané úkoly od ostatních postav na obrovské mapě, která působí téměř jako otevřený svět. Osvědčené RPG mechaniky využívá na maximum a nabízí desítky hodin zábavy, během kterých se hráči stanou svědky vybudování nového hlavního města hordy, Orgrimmaru.

Warcraft 3 Rexxar 2Warcraft 3 Rexxar 1

Hra také obsahuje na svém nosiči první trailer k připravovanému pokračování značky Warcraft. Podle informací od samotné společnosti bude příběh zasazen do MMORPG světa.

Šílenství začíná

Píše se rok 2004 a vydání dlouho očekávaného pokračování značky Warcraft je tady. Všichni fandové jsou natěšení – společnost Blizzard Entertainement však netuší, kolik jich přesně je. Reálné odhady se pohybují v řádech stovek tisíc. Hru World of Warcraft ale zakupuje více než milion zákazníků a díky závislosti hry na svých serverech je nápor neúnosný.

Spousta serverů padá a nestíhá nátlak uživatelů. Společnost je tak dotlačena přerušit dodávku nových kopií her do té doby, než problém nevyřeší. I přes nehratelné podmínky a až 60 minutové fronty na připojení na server však obliba hry stále roste. Jedná se totiž o revoluci MMORPG žánru.

Hra nabízela pro některé až dětskou grafiku, jednoduchou hratelnost a přepracovaný systém zadávání a plnění herních úkolů. Vše bylo zasazeno do populárního světa Warcraftu. Hráč měl možnost volby jedné ze dvou frakcí (Horda, Aliance), z osmi ras a devíti povolání.

Wow Vanilla 1Wow Vanilla 5Wow Vanilla 2

Obě frakce byly znepřátelené. Hráč mohl dosáhnout až úrovně 60, zakládat klany, obchodovat, vytvářet a sbírat předměty pomocí profesí, útočit na instance a celkově si užívat hraní s i proti ostatním hráčům. World of Warcraft představoval masový úspěch na poli MMORPG žánru, jenž se mnohá herní studia snažila napodobit. Často neúspěšně.

Zápis do Guinessovy knihy rekordů

Hra se dnes pyšní zápisem do Guinessovy knihy rekordů za nejpopulárnější MMORPG hru. V období od června 2006 do roku 2011 zaznamenala obrovskou zálibu hráčů, která před vydáním třetího datadisku roku 2010 čítala přes 12 milionů platících uživatelů.

„You are not prepared!"

Tři roky od vydání hry vychází první datadisk The Burning Crusade. Hráči jsou zavedeni na zcela nový kontinent nazvaný Outland, bývalé domovské planety orků, jež byla dávno zpustošena. Přibývají nové rasy, hráči mohou okusit nový PvP systém zvaný arény a poprvé je možné se ve světe proletět na speciálních mountech.

Warcraft Tbc 1Warcraft Tbc 3Warcraft Tbc 2

World of Warcraft: The Burning Crusade se v okamžik vydání stává nejrychleji prodávanou PC hrou všech dob. Prodává se jí první den 2,4 milionů. První měsíc potom prodeje dosáhnou čísla 3,53 milionů.

Popularita značky Warcraft stále roste. Vydávají se knihy, komiksy, deskové hry, plastové figurky i oficiální karetní hra. Úspěch Warcraftu je celosvětový. Mluví se o něm v televizi, na internetu, mezi lidmi. Seriál Městečko South Park dokonce věnuje jeden celý díl této hře. Z neznámé RTS hry se tak stává společenský fenomén.

Šílenství pokračuje

Po zažehnání návratu plamenné legie z posledního datadisku na scénu přichází ikonická postava série Warcraftu, Arthas Menethil. Hrdinové Hordy a Aliance jsou v dalším datadisku World of Warcraft: Wrath of the Lich King povoláni k přemožení krále lichů.

Blizzard nyní nabízí nejen přístup na nový kontinent Northrend, ale i nové povolání Temného rytíře, neinstancované PvP bojiště, vylepšený grafický kabátek, dobývací zbraně, zničitelné budovy, systém úspěchů a vyhledání hráčů pro instance. Hra také nově nabízí meziscénky pro zlepšení vyprávění příběhu, který byl doposud vyprávěn výhradně textem.  

Kvalitou a herními zážitky se hra stále zlepšuje. 24 hodin od vydání se jí prodává 2,8 milionu, a překonává tak nejrychleji prodávanou PC hru, vlastní datadisk The Burning Crusade. Na konci tohoto datadisku hra má přes 12 milionu předplatitelů a vypadá to, že její rostoucí úspěch nikdy neskončí.

Začátek pohromy ve hře i pro hru

V rámci třetího datadisku Blizzard hráče překvapí. Místo vytvoření nového kontinentu přepracovává staré. Mnoho herních zón je upraveno včetně kvality a zábavnosti úkolů, které v nich hráči musí plnit. Nabídku ras doplňují dvě nové (Goblini a Worgeni), změněny jsou i talentové stromy. Hlavní postavou je dračí aspekt Deathwing, který svou působností přináší pohromu pro herní svět Azeroth i pro úspěch samotné hry.

Hra se stává podstatně rychlejší, přístupnější a dle některých hráčů i jednodušší. Pro nejlepší vybavení již není potřeba porážet nejsilnější bosse, ale je možné volit alternativní cesty.

I přes nevídaný počáteční úspěch datadisku aktivní základna hráčů z 12 milionů začíná poprvé od spuštění hry upadat. Mnozí, stejně jako s vydáním každé konkurenční MMORPG hry, mají dojem, že Warcraft umírá. Nyní pro to mají hmatatelný důkaz.

Neúspěšná záchrana v podobně pand

Snahou zachránit stále klesající počet aktivních uživatelů se společnost snaží najít nové v asijských zemích. Představuje proto další datadisk World of Warcraft: Mists of Pandaria zasazený na kontinent Pandaria, silně inspirovaném asijskou kulturou.

Hráči mají možnost hrát za novou neutrální rasu Pandaren a povolání mnich. Nově jsou také nabídnuty hráčům pet arény, výpravy (scenarios), oživení starých instancí a zvýšení úrovně. Nic bohužel nepomáhá. Aktivní základna hráčů z počátečních 10 milionů klesá na 7,5 milionů.

Představení legendárních postav

Pokud z RTS série her Warcraft Blizzard může hráčům ještě něco nabídnout, pak je to kontinent Dreanor. Bohužel tento kontinent, respektive jeho zničená verze Outland, byl využit již v prvním datadisku The Burning Crusade. Blizzard tak musí zasadit celý děj do alternativního vesmíru.

Warcraft Draenor 1Warcraft Draenor 3Warcraft Draenor 2

Přes velice obtížně vysvětlování vede hráče v roce 2014 na kontinent, o kterém tolik slyšeli a nabídne jim možnost střetnout se s legendárními postavami z předchozích her Warcraftu. Lákadlo příběhu společně s masitým marketingem funguje, členská základna se opět rozrůstá.

Celý datadisk však od začátku provází komplikace. Servery jsou nestabilní a hráči si nemohou plně užít požitku z hraní. Nejpopulárnější přídavek v podobě herních domovů příliš nefunguje. Hráči hlásí, že se cítí ještě více izolováni. Přidána je také mobilní aplikace a systém následovníků, které hráč může posílat na mise. Ani to nepomáhá.

Prodleva nového obsahu společně se špatnou volbou aktivit i děje vyústí v to, že v druhé polovině roku 2015 se aktivní hráčská základna dostává pod úroveň předchozího datadisku, na číslo 7,1 milionu. Mnoho hráčů společně s motivací hrát ztrácí i naději a predikují brzký konec.

Poslední tažení

Blizzard si uvědomuje, že pokud ztratí a pohřbí značku Warcraft, přijde o ohromné tržby nejen z pravidelného předplatného, ale také z hraček, knih, komiksů a dalších předmětů, které nesou název této hry. Ve velkém proto investuje do zlepšení hry a označuje všechny chyby, které hráče odrazují. Vše potom zabalí do nového datadisku World of Warcraft: Legion a pustí do světa. Velká část hráčů je změnami nadšená a vrací se.

Poslední čísla hráčské základny ukazují, že opět vyrostla na 10,1 milionů aktivních uživatelů. Blizzard však musel ukázat něco, v co většina ani nedoufala – tedy že dokáže tvořit častý, pravidelný a kvalitní herní obsah. Hráčům je nabídnuto to, po čem vždy toužili – zábavné úkoly, progresivně náročný PvE obsah, vyvážený PvP systém, zajímavý a překvapivý příběh a stále nové věci k objevování. Na scénu se také opět vrátila známá postava Illidan Stormrage.

Warcraft pokračuje

Svět Warcraftu se nově objevuje i v dalších hrách menšího měřítka. V roce 2014 byla představena virtuální karetní hra Hearthstone: Heroes of the Warcraft, ve které hráči mají možnost se proti sobě utkat v několika herních módech.

Vybrat si zde lze z jednoho z 9 hrdinů a následně pro něho sestavit balíček 30 karet plných kouzel, bojovníků a příšer. Hráči se ve hře střídají, v každém kole na základě počtu many je jim umožněno vyložit své karty. Karty mohou útočit, dodávat brnění nebo léčit. Vyhrává ten, kdo zničí protivníkova hrdinu.

Další hrou z dílny společnosti Blizzard je týmová strategická hra Heroes of the Storm inspirována již zmíněným neoficiálním módem pro Warcraft III se zkráceným názvem DoTA. Hráči zde hrají v týmech po pěti, vybrat si mohou hrdinu z universa Warcraft, Diablo, Starcraft nebo např. hry The Lost Vikings.

Cílem je zničit základnu nepřítele. Rozdíl oproti ostatním hrám podobného charakteru je ten, že tým získává zkušenosti za zabití nepřátel jako celek a není možnost si zde zakoupit předměty pro vylepšení dovedností hrdiny. Celkově jsou hry také rychlejší, jedna trvá přibližně 15 – 25 minut.

Blizzard Hots

V roce 2016 byl uveden do kin hraný celovečerní film Warcraft: První střet ve spolupráci s distribuční společností Universal. Příběh popisuje první vstup orků do světa Azerothu. Samotný film nebyl příliš úspěšný, pouze díky promítání i v Číně nakonec inkasoval za první víkend tržby 304 milionu dolarů. Je však pravděpodobnost, že v budoucnu uvidíme další.

Warcraft Movie Images Hi Res 8Warcraft Movie Images Hi Res 2Warcraft Movie Images Hi Res 11

Svět a značka Warcraft se stále drží nejen v herním odvětví. O tom, co nám přinese v budoucnu, můžeme dnes pouze spekulovat. Mnozí by rádi viděli pokračování RTS série, jiní další film nebo i seriál. Jednoho se však bát nemusíme, Blizzard se této značky nevzdá a jak je podle posledních události vidno, dělá vše pro to, aby ji na tomto světě a v myslích hráčů udržel co nejdéle. 

DALŠÍ DÍLY OD POČÁTKU PO SOUČASNOST:
STARCRAFT a jeho cesta na vrchol RTS i e-SportuFALLOUT ze všech perspektiv, v možném i nemožném
HEROES OF MIGHT & MAGIC v dobrém i zlémWOLFENSTEIN: Klasika, která definovala žánr

S.T.A.L.K.E.R. od svého boomu až po trvalé následky

GOTHIC dobře i divně, na vrcholu i na dně

Cesta ZAKLÍNAČE na vrchol RPG žánru

MASS EFFECT nasadil všem hrám i sobě vysokou laťku

Diskuse ke článku Hry od počátku po současnost: Warcraft, masové šílenství a světové rekordy

Úterý, 18 Duben 2017 - 00:00 | Beeda2004 | Sorry ale s tim naprosto nesouhlasim hraju od...
Pondělí, 17 Duben 2017 - 09:24 | Psycho Mantis | Dle toho, co tvrdíte, jste tu Dotu skoro nehrál....
Neděle, 16 Duben 2017 - 20:33 | tony | taky si nemůžu pomoct MOBA hry mne nikdy nebavili...
Neděle, 16 Duben 2017 - 18:29 | Lojza Suchánek | Coz o to, ja hrat DOTU, kdyz jeste nikdo ani...
Neděle, 16 Duben 2017 - 15:44 | Step | Víte, příprava na samotné AQ40 nebyla jen ve...
Neděle, 16 Duben 2017 - 12:55 | Psycho Mantis | Když už máte 7 ranků, tak 3 nejvyšší se nedá...
Neděle, 16 Duben 2017 - 09:13 | jupiii | Cely problem dabingu by som rozdelil na dva...
Sobota, 15 Duben 2017 - 13:47 | Step | Udělat si rank 13 (Marshal) bylo něco a radost ze...
Sobota, 15 Duben 2017 - 12:22 | Lojza Suchánek | Byl jsem v Czech Heroes , koncil jsem v okamziku...
Sobota, 15 Duben 2017 - 12:18 | Lojza Suchánek | Diamond je skutecne "prumerne dobry"....

Zobrazit diskusi