K čemu slouží datová schránka a proč ji (ne)používat?
Zdroj obrázku: Shutterstock
Datová schránka má nespočet výhod, které vám usnadní běžný život a „také papíry do tiskárny.“ Jako disponent datové schránky se totiž už nemusíte dostavovat na úřady a veškeré dokumenty včetně daňových přiznání a přehledů pro pojišťovny zasíláte v digitální formě. Současně pak i úřad může zasílat zprávy vám a není proto potřeba, aby vám sděloval informace formou fyzického dopisu. Je to praktické, rychlé a opravdu efektivní.
Další důvod, proč byste měli používat datovou schránku je možnost komunikace i s jinými fyzickými osobami. Překročíme-li skutečnost, že za odeslání jedné takové zprávy zaplatíte něco kolem 15 Kč s DPH, stále je levnější, než zaslání obyčejného dopisu. Elektronické dopisy se ke všemu samy archivují, což je velice užitečné v případech, kdy vás úřad například obviní z absence pošty na vaší straně a tak podobně.
Mezi výhody lze také zařadit možnost zřídit si více datových schránek. Není totiž možné využívat jednu datovou schránku pro všechny druhy komunikací.
Rozdíl užívání mezi OSVČ a nepodnikateli
Ve chvíli, kdy užíváte datovou schránku jako nepodnikající fyzická osoba (občan České Republiky), s úřady můžete řešit jak žádosti, tak i různé stížnosti a další obdobné záležitosti. Nicméně osoba samostatně výdělečně činná nebo právnická osoba musí datovou schránku využívat jen k žádostem týkajících se podnikatelské činnosti.
Vyřízení je ovšem velice rychlé a opět nemusíte jezdit na úřad, stačí doložit vaši elektronickou identitu online.
Povinná datová schránka nemusí každému vyhovovat
Ačkoliv je datová schránka jednoznačně nejvýhodnější variantou pro ty, kteří neradi navštěvují úřady, je naopak zase přítěží pro zlenivělé osoby. Spousta z nás jistě aktivně sleduje sociální sítě, E-mailové schránky nebo SMS zprávy, ale každý není natolik všestranně uvědomělý, aby každý den nezapomněl kontrolovat svou datovou schránku.
Koneckonců někteří lidé ji nezkontrolují, ani když jim přichází upozornění přímo na E-mail. V takových případech se odehrávají dva nejčastější scénáře. Buď se dotyčný do datové schránky během tří měsíců přihlásí, nepřečtené výzvy od úřadu si přečte a nic se nestane, nebo je zpráva smazána z důvodu nečinnosti a její obnovení není již nadále možné.
Zdroj obrázku: Shutterstock
Byrokratická dilemata
Jako majitel datové schránky zároveň souhlasíte s absolutním užíváním. V tomto případě neexistuje žádná výjimka ve smyslu „já chci jeden dopis poslat poštou a další elektronicky.“ Takové jednání úřady netolerují a udělují tučné sankce. Jakmile jste jednou disponentem datové schránky, jste povinni s úřady komunikovat jen jejím prostřednictvím.
Pokud máte datovou schránku a nepoužíváte ji, měli byste ji mít správně znepřístupněnou – vyhnete se tím pokutě. Stejné pravidlo platí i pro osoby, které si založily schránku dobrovolně, nejsou živnostníkem ani právnickou osobou.