První luxusní nadzvukový tryskáč pro miliardáře vzlétne už za pár let
Už za šest let by se mohl objevit na nebi první soukromý nadzvukový tryskáč AS2, na kterém společně pracují společnosti Aerion a Airbus. Nový třímotorový supersonik, který bude spadat do kategorie jen pro bohaté, dosáhne maximální rychlosti 1960 km/h v letové výšce 15 km, což bude jen o chlup méně, než v případě Concordu, který dosahoval rychlosti 2179 km/h. Křídla letounu z uhlíkových vláken pak mají díky svým konstrukčním vlastnostem snížit celkový odpor vzduchu až o 20 %, což se u letounu projeví nižší spotřebou paliva a delším doletem. Společnost Airbus má poskytnout veškeré komponenty pro montáž a finální montáž pak provede společnost Aerion. Například společnost Flexjet už podala závaznou objednávku na 20 supersoniků AS2. Maximální počet pasažérů u AS2 má být 12 osob a odhadovaný dolet je 9300 km. Délka letounu činí 51,8 m, výška 6,7 m a rozpětí křídel 18,6 m.
Nadzvukový byznys tryskáč AS2 ovšem bude kvůli aerodynamickému třesku moci létat rychlostí kolem Mach 1,5 jen nad oceány. USA například zakazuje nad svým územím překročit civilním letounům rychlost zvuku. Za rychlost a luxus se platí. Cena jednoho letounu AS2 se proto bude pohybovat kolem 110 miliónů dolarů. Zkušební lety tohoto letounu jsou plánovány na rok 2021. Komerční lety pak od roku 2023.
Byznys jety s daleko menší kapacitou pro přepravu osob by mohly podle některých prognostiků nastartovat zájem lidí o supersonické dopravní letouny. Kolem roku 2030 by se tak mohli na obloze v rámci civilního letectví objevit nástupci Concordu (zmiňme jen pro zajímavost, že Concorde nebyl jediným civilním supersonikem, ale existovala i ruská, respektive v oné době sovětská alternativa jménem Tupolev Tu-144 na lince Moskva-Alma Ata), co do kapacity míst pro přepravu osob. Hypersonická dopravní letadla s rychlostmi kolem Mach 5 a více, u kterých bude letová výška kolem 30 km, se pak snad podaří realizovat do roku 2050.