CDR.cz - Vybráno z IT

TÉMA - Nejočekávanější hororové hry roku 2014

Survival horor od tvůrce Resident Evilu nebo další pokus o adaptaci Vetřelce – nejen tím se nás letos pokusí vývojáři vyděsit.

V minulém roce zaznamenal videoherní horor velký boom. Samozřejmě ne všechny vydané kousky byly povedené (zdravíme tvůrce Aliens: Colonial Marines, ať už jimi je jakékoliv studio), ale dočkali jsme se i skutečně "vymazlených" záležitostí. Za všechny můžeme jmenovat třeba Outlast, který je dokonce mnoha lidmi považován za nejděsivější titul vůbec, standalone verzi módu DayZ pro Armu 2, jenž znovu nastartoval popularitu roguelike žánru, oblíbenou zombie věc State of Decay, pokračování Amnesie s podnázvem A Machine for Pigs od tvůrců Dear Esther nebo PC konverzi Deadly Premonition, což je takový Alan Wake, který si bere míň ze Stephena Kinga a víc z Davida Lynche.

A co se chystá pro letošek? H.P. Lovecraft i Edward Gorey. Pojďte se s námi podívat na výčet toho nejzajímavějšího.

The Evil Within

Není žádným překvapením, že na vrcholu nejednoho podobného žebříčku stojí nový projekt Shinjiho Mikamiho The Evil Within. Tvůrce Resident Evilu není spokojený se současným stavem série, a proto spolu s Tango Gameworks pro Bethesdu vyvíjí novou IP, jejímž prostřednictvím chce ukázat, že survival horor není synonymum pro kooperativní akci.

Už první obrázky a videa přitom naznačují správný směr, jímž se veterán žánru vydal. Policista Sebastian Castellanos v úvodu hry přijíždí na místo brutální masové vraždy, následně se stává svědkem smrti svých kolegů na popud záhadné síly a sám končí v bezvědomí, jen aby se brzy nato probral na místě, které připomíná to nejhorší ze Silent Hillu, a musel bojovat o život, příčetnost i pravdu.

Routine

Nelineární, procedurálně generovaný sci-fi horor z výzkumné stanice na Měsíci? To si necháme líbit. V Routine od Lunar Softwaru budeme mít za úkol vyšetřit, proč z báze na přirozeném zemském satelitu zmizela kompletní posádka a pokusit se přitom nezemřít na androidy a jiné ve tmě se schovávající, potenciálně mimozemské formy života. Vypustit duši přitom bude více než snadné.

K dispozici nedostaneme žádný HUD, ukazatel zdraví nebo systém bodování, a samozřejmě ani lékárničky či checkpointy. Důležitou součástí titulu je permanentní smrt, po níž začínáme pátrat zase od začátku, ovšem v pozměněném prostředí. Nutné je utíkat, schovávat se, plížit a v případě nevyhnutelného boje střílet tak, abychom oponenta poslali k podlaze první ranou. Filmové příznivce určitě potěší osmdesátková stylizace a my jen na okraj doporučujeme - před startem si najděte schopného kardiochirurga.

Alien: Isolation

Pokus navázat na Vetřelce Jamese Camerona z minulého roku dopadl katastrofálně, Sega se ale nevzdává a našla si nové studio, kterému nabídla licenci. Na Alien: Isolation pracují tvůrci strategií pod značkou Total War z Creative Assembly, což nebudí úplně vřelý první dojem. Tihle lidé nicméně vyslyšeli přání komunity a místo další akce se rozhodli zpracovat látku z úplných začátků vesmírného monstra.

Pod kontrolu dostaneme dceru Ellen Ripleyové, která po vzoru prvního setkání své matky s vetřelcem ve snímku Ridleyho Scotta bude mít co dočinění s jediným xenomorfem, jenž jí bude v patách celou hru. Podobně jako ve výše jmenované Routine je samozřejmostí papundeklové prostředí a nádherná audiovizuální stránka, zdali však Isolation nabídne něco víc než vysokorozpočtovou variaci na Amnesii, je věc druhá.

The Forest

Je to vlastně příběh ze života. S letadlem to zapíchnete do lesa a narazíte na zmutované kanibaly – to se vám v Krkonoších může snadno přihodit. Kde skončil chlapík z open-world survival hororu The Forest netušíme, víme ale, že přežití mu dá pořádně zabrat. A nám taky. Budeme totiž kácet stromy, stavět přístřešky, zapalovat ohně, vyrábět nástroje z kamenů, budovat opevnění, sbírat bobule a lovit zvěř. A v noci… v noci se budeme bát.

Ať už se před nepřáteli - kteří díky své divokosti, surovosti, zvykům a pověrám budí zdání zdegenerovaného lidského kmene, snad i děsivějšího než kdejaký vetřelec - zabarikádujeme, schováme, nebo se jim postavíme tváří v tvář, rozhodně nám místo na světě nedarují pro nic za nic. Hra vypadá naprosto famózně a po vzoru early access záležitostí snad už brzy můžeme očekávat možnost zapojení do alfa verze.

Until Dawn

Videoherních teen hororů dvakrát moc není – sami si vybavujeme snad jen Night Trap z roku 1992 –, situace se ale brzy změní, jelikož Supermassive Games chystají zábavně vypadající titul Until Dawn, který pracuje se všemi oblíbenými klišé žánrových filmů jako Evil Dead, Vřískot nebo Halloween. Máme tu partu puberťáků, co si udělali výlet do chaty v lese, kde je začne jednoho po druhém kuriózními způsoby vraždit psychopat s pytlem na hlavě.

Hra vyjde pouze pro PlayStation a bude vyžadovat pohybové rozhraní Move, což trochu zamrzí majitele jiných platforem. Kontrolu prostřídáme nad různými postavami, přičemž děj se bude odvíjet nelineárně na základě našich zjištění a rozhodnutí. Autoři sami poznamenávají, že nemají tušení, jak každý jedinečný příběh dopadne. Současně slibují dobře napsané dialogy a zvrácený, šokující scénář. Jestli jsou upřímní, určitě nebude problém jim odpustit horší technickou stránku.

Čestné zmínky

Outlast: Whistleblower (Red Barrels), U55: End of the Line (Effective Evolution), The Vanishing of Ethan Carter (The Astronauts), Call of Cthulhu (Frogwares), Dying Light (Techland), Neverending Nightmares (Infinitap Games).

Martin Paytok

Po přispívání do několika digitálních magazínů se v roce 2009 usadil jako redaktor na serveru RecenzeHer.eu, odkud později odešel na post zástupce šéfredaktora inGamer.cz. Ten se v roce 2014 stal součástí herní sekce CDR.cz. Vedle psaní o hrách se dlouhá léta věnoval recenzování filmů pro XB-1. V současnosti působí jako externí redaktor časopisu SCORE.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku TÉMA - Nejočekávanější hororové hry roku 2014

Neděle, 16 Únor 2014 - 21:42 | Jiří Moos | Můžeme poprosit o verzi OS a prohlížeče? Měli...
Neděle, 16 Únor 2014 - 18:14 | lto | Tu uz prestava vsetko .. ste sa zblaznili s...

Zobrazit diskusi