CDR.cz - Vybráno z IT

Toyota i-Road: Jednomístné elektrovozítko jako revoluce v městské dopravě

Budoucnost elektromobilů v podání Toyoty - jednomístná tříkolka se naklání v zatáčce a ujede až 50 km na nabití. Díky tomu, nulovým emisím a malým rozměrům je určena především do města.

Všimli jste si, jak ambiciózní je poslední dobou japonská Toyota? Svými hybridními automobily sice nevyčnívá z řady ostatních světových automobilek, budoucnost vozů poháněných pouze elektromotorem vidí ale docela odlišně. Přesvědčit jsme se o tom mohli například v listopadu loňského roku, kdy jsme vám představili koncept futuristického vozítka FV2. Jeho hlavním cílem je sice maximální zážitek z jízdy (pohyb vozítka ovládá řidič ve stoje náklonem těla do stran), ke skutečné realizaci FV2 jsme ale s ohledem na nízkou bezpečnost nebo nákladné použití flexibilních displejů poměrně skeptičtí.

 

Mnohem přívětivěji vypadá dnes představované elektrovozítko i-Road, které bylo prvně k vidění už na loňském Autosalonu v Ženevě. Od té doby vychytali inženýři ještě několik much a na letošním CESu oznámili, že ještě tento rok poputuje vozítko do masové výroby montážních linek. Stanovena bude i jeho prodejní cena, která by mohla podle našich odhadů přesahovat hranici sta tisíc korun.

Narozdíl od výše zmíněného FV2 je vozítko i-Road koncepčně podobné klasickému automobilu, ve kterém sedíme a směr jízdy ovládáme volantem. Po technickém zpracování je ale vyjímečné, ba možná až revoluční. Jedná se totiž o tříkolku s náhonem na přední kola - ta se ale při pohybu volantem neotáčí, nýbrž naklání a vychylují tím celé vozítko do stran. V zatáčce připomíná tento manévr jízdu na motorce. Otočné je pak zadní kolečko, které kopíruje směr jízdy a drží stabilitu na vozovce. 

Integrovaný akumulátor se nabíjí po dobu tří hodin z běžné jednofázové sítě, jeho přesnou kapacitu však neznáme. S ohledem na rozměry vozítka se ale jedná o menší akumulátor s maximálním dojezdem 50 km, což by mělo být pro cestování do práce nebo na nákupy dostačujicí. Samotný i-Road jede rychlostí až 45 km/h, jeho hmotnost dosahuje rovných 300kg a maximální výkon elektromotoru je 5,4 koně.

 

Všechny parametry tedy odpovídají městskému využití a parkování by mohlo být s i-Road opravdu jednoduché. Protikladem se ale nabízí ochuzení o úložný prostor kufru nebo málo místa pro funkční výbavu elektromobilu. Mělo by v něm být sice přítomné i topení, vnitřní osvětlení nebo stereo reproduktory na Bluetooth, jejich používání bude ale samozřejmě vybíjet baterii a snižovat následný dojezd. Velikým neduhem pak bude jistě i vysoká cenovka, která by mohla být srovnatelná s běžnými vozy v základní výbavě.

Rozměry (délka, šířka, výška)2,35 x 0,85 x 1,45 m 
Hmotnost300 kg
Pohon2x 2kW elektromotor
Maximální výkon5,4 koně
Nejvyšší rychlost45 km/h 
Dojezd50 km v závislosti na rychlosti a terénu

Pomineme-li ale tyto okolnosti, rozhodně se jedná o velmi zajímavý koncept osobního městského autíčka s nulovými emisemi, takřka bezhlučným chodem a 50km dojezdem. Co myslíte, má Toyota i-Road šanci na úspěch?

Zdroje: 

Galerie ke článku

Petr Kodl (Google+)

Extrovertní perfekcionista, jehož snem je pochopení žen a jiných technologických záhad či vymožeností jednadvacátého století.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Toyota i-Road: Jednomístné elektrovozítko jako revoluce v městské dopravě

Čtvrtek, 13 Únor 2014 - 17:00 | Mem | Chtěl jsem vám říct, že na chybu můžete upozornit...
Středa, 12 Únor 2014 - 08:42 | John Douberro | Opravy: Mezi hodnotou a jednotkou se píše mezera...
Úterý, 11 Únor 2014 - 16:35 | DRK | Ehm revoluce? To "si děláte kozy" ne?...
Úterý, 11 Únor 2014 - 15:43 | rman | vitr to asi nesfoukne ani kdyby to melo jen 50kg...
Úterý, 11 Únor 2014 - 15:42 | rman | No prave, tech 50km je tak akorat. Jenze kdyz se...
Úterý, 11 Únor 2014 - 13:30 | kypec | Presne to isté som chcel napísať aj ja. 300kg je...
Úterý, 11 Únor 2014 - 13:05 | WIFT | Jo, a pak zafouká vítr a někoho to trefí do hlavy...
Úterý, 11 Únor 2014 - 10:26 | maruširi | S uvedenými parametry je to naprosto neprodejná...
Úterý, 11 Únor 2014 - 09:47 | rman | 300Kg na tak maly vozitko??? V roce 2014??? To je...
Úterý, 11 Únor 2014 - 08:53 | Martin Kukač | V podstatě někdo vzal Sinclair C-5, otočil ho o...

Zobrazit diskusi