Toyota i-Road: Jednomístné elektrovozítko jako revoluce v městské dopravě
Všimli jste si, jak ambiciózní je poslední dobou japonská Toyota? Svými hybridními automobily sice nevyčnívá z řady ostatních světových automobilek, budoucnost vozů poháněných pouze elektromotorem vidí ale docela odlišně. Přesvědčit jsme se o tom mohli například v listopadu loňského roku, kdy jsme vám představili koncept futuristického vozítka FV2. Jeho hlavním cílem je sice maximální zážitek z jízdy (pohyb vozítka ovládá řidič ve stoje náklonem těla do stran), ke skutečné realizaci FV2 jsme ale s ohledem na nízkou bezpečnost nebo nákladné použití flexibilních displejů poměrně skeptičtí.
Mnohem přívětivěji vypadá dnes představované elektrovozítko i-Road, které bylo prvně k vidění už na loňském Autosalonu v Ženevě. Od té doby vychytali inženýři ještě několik much a na letošním CESu oznámili, že ještě tento rok poputuje vozítko do masové výroby montážních linek. Stanovena bude i jeho prodejní cena, která by mohla podle našich odhadů přesahovat hranici sta tisíc korun.
Narozdíl od výše zmíněného FV2 je vozítko i-Road koncepčně podobné klasickému automobilu, ve kterém sedíme a směr jízdy ovládáme volantem. Po technickém zpracování je ale vyjímečné, ba možná až revoluční. Jedná se totiž o tříkolku s náhonem na přední kola - ta se ale při pohybu volantem neotáčí, nýbrž naklání a vychylují tím celé vozítko do stran. V zatáčce připomíná tento manévr jízdu na motorce. Otočné je pak zadní kolečko, které kopíruje směr jízdy a drží stabilitu na vozovce.
Integrovaný akumulátor se nabíjí po dobu tří hodin z běžné jednofázové sítě, jeho přesnou kapacitu však neznáme. S ohledem na rozměry vozítka se ale jedná o menší akumulátor s maximálním dojezdem 50 km, což by mělo být pro cestování do práce nebo na nákupy dostačujicí. Samotný i-Road jede rychlostí až 45 km/h, jeho hmotnost dosahuje rovných 300kg a maximální výkon elektromotoru je 5,4 koně.
Všechny parametry tedy odpovídají městskému využití a parkování by mohlo být s i-Road opravdu jednoduché. Protikladem se ale nabízí ochuzení o úložný prostor kufru nebo málo místa pro funkční výbavu elektromobilu. Mělo by v něm být sice přítomné i topení, vnitřní osvětlení nebo stereo reproduktory na Bluetooth, jejich používání bude ale samozřejmě vybíjet baterii a snižovat následný dojezd. Velikým neduhem pak bude jistě i vysoká cenovka, která by mohla být srovnatelná s běžnými vozy v základní výbavě.
Rozměry (délka, šířka, výška) | 2,35 x 0,85 x 1,45 m |
Hmotnost | 300 kg |
Pohon | 2x 2kW elektromotor |
Maximální výkon | 5,4 koně |
Nejvyšší rychlost | 45 km/h |
Dojezd | 50 km v závislosti na rychlosti a terénu |
Pomineme-li ale tyto okolnosti, rozhodně se jedná o velmi zajímavý koncept osobního městského autíčka s nulovými emisemi, takřka bezhlučným chodem a 50km dojezdem. Co myslíte, má Toyota i-Road šanci na úspěch?