V Německu chtějí chytré dálnice vyrábějící elektřinu. Zakryje je solární střecha
Není tomu tak dávno, kdy chtěli vědci postavit dálnice ze speciálních panelů, které by měnily třecí sílu na elektřinu. Tohle poměrně chytré, elegantní, ale drahé řešení teď Němci smetli ze stolu. Proč? Chtějí lidově řečeno zabít dvě mouchy jednou ranou.
V jejich návrhu chytrých dálnic, vyrábějících elektřinu, se totiž počítá s jejich "zastřešením" a osazením solárními panely. Je to zřejmě levnější a jednodušší forma toho, jak zastavěný prostor využít, estéti ale budou nejspíš pořádně remcat.
Ne snad, že by se z dálnic staly vyloženě tunely, budou spíše přikryté pod pergolou. Dopravní experti si nápad pochvalují, řidiči trávící hodiny v kolonách nebudou vystaveni přímému slunečnímu záření a pro profesionály nebude jejich práce důsledkem vyčerpání z vedra tolik úmorná.
Výzkum už probíhá a první testovací úsek takové dálnice by mohl vzniknout v těsné blízkosti německé metropole. Berlín se k návrhu odmítavě nestaví. Zastupitelé si uvědomují, že by takto mohli pokrýt značnou část spotřeby elektřiny způsobem, který šetří prostor. Ale také podpořit kroky k inovaci v ochraně životního prostředí.
Zdá se, že Němci nejsou jediní, kdo podobný krok chystá. Plány na podobný projekt už od léta připravuje také Rakouský technologický institut. Svou vlastní vizualizaci, jak by podobná architektura mohla vypadat, vytvořila také švýcarská architektonická firma.
Německo v současné době získává ze slunce asi desetinu veškeré elektřiny, může to být ale mnohem víc. "Musíme najít způsob, jak fotovoltaiku rozšířit povrchově neutrálním způsobem, ideálně tak, že různé povrchy využijeme dvakrát," říká pro berlínský tisk Harry Wirth z Institutu pro solární energetické systémy. Právě dálnice, které už nyní zabírají místo, ale prostor nad nimi zůstává nevyužitý, jsou podle něj ideálním řešením.
Vystavět "solární střechy" nad dálnicemi ale není v praxi tak jednoduchou záležitostí. Musí totiž splňovat řadu nároků. Propouštět řidičům dostatek světla, musí být nenáročné na údržbu, bezpečné a jejich provoz nesmí být, vzhledem k dodatečným nákladům, poruchový.