USAF odhalilo plán nákupu F-15EX, může získat až 200 těchto stíhaček
Americké letecké síly dnes provozují 235 stíhaček F-15 Eagle (F-15C/D), které jsou už dnes skutečně staré stroje a je potřeba je něčím nahradit. USAF se proto rozhodlo alespoň část z těchto strojů nahradit nejpokročilejší variantou F-15 s modernizovanou avionikou označovanou jako F-15EX.
Americké letectvo nyní nastínilo časovou osu pro nákup nových stíhaček F-15. Za fiskální rok 2020 zakoupilo celkem 8 stíhaček F-15EX v hodnotě 1,2 miliardy dolarů. Tato cena zohledňuje vstupní náklady programu F-15EX a zahrnuje i náklady na návrh, vývoj, integraci systémů, výrobu, testování a certifikaci, včetně náhradních dílů, školících materiálů, dokumentace a technické podpory.
První dvě stíhačky obdrží americké letectvo příští rok a dalších šest pak v roce 2023. Pro fiskální rok 2021 počítá letectvo s objednávkou dalších dvanácti F-15EX a mezi léty (fiskální roky) 2022 až 2025 pak dalších 64 stíhaček. Letectvo chce provozovat nejméně 144 F-15EX, případně toto číslo může rozšířit na 200 strojů. Jeden letoun F-15EX by měl vyjít daňového poplatníka na 87,7 miliónů dolarů.
Stíhačka F-15EX je dvoumístným letounem (není jasné, jestli chce letectvo provozovat i jednomístnou variantu letounu) vybaveným elektroimpulzivním řízením Fly-by-wire. Nový drak umožní prodloužit životnost stroje na 20 000 letových hodin. Pro představu drak letounu F-35 zvládne jen 8000 letových hodin. Oproti F-35 pojme F-15EX i daleko více střel vzduch-vzduch. Celkově může nést F-15EX až 22 střel vzduch-vzduch, kdežto F-35 ve svých vnitřních pumovnicích jen 4 střely, aniž by degradoval své stealth vlastnosti. Nevýhoda F-15EX pak tkví v tom, že se nejedná o stíhací letoun s technologií stealth.
Stíhačka bude dále vybavena novým palubním počítačem Advanced Display Core Processor ll, který je schopen vykonat 87 miliard operací za sekundu, novým datalinkem, velkým centrálním displejem, systémem EPAWSS pro vedení radioelektronického boje, detekční stanici IRST (infrared search and track) pro detekci letounů, novým AESA radarem APG-82 a komunikační soupravou pro příjem dat z letounů F-22 a F-35.