Boeing přiznává vinu za spiknutí, které vedlo k tragickým haváriím
V květnu letošního roku oznámilo ministerstvo spravedlnosti, že Boeing porušil svou dohodu z roku 2021, která zahrnovala zaplacení pokut a kompenzací, a také zavedení zásadních bezpečnostních změn. Tato dohoda byla porušena mimo jiné i čtyři měsíce předtím, než došlo k incidentu, kdy z letadla společnosti Alaska Airlines ve výšce 16 000 stop odletěl palubní panel.
Ministerstvo spravedlnosti nabídlo Boeingu 30. června dohodu o vině a trestu, přičemž společnosti poskytlo týden na její přijetí nebo riskování soudního procesu. Pokud soud dohodu schválí, Boeing bude muset zaplatit pokutu ve výši 487,2 milionu dolarů, přičemž část této částky by mohla být pokryta platbami z původní dohody. Kromě toho bude společnost muset v příštích třech letech investovat minimálně 455 milionů dolarů do bezpečnosti a dodržování předpisů, přičemž její pokrok bude monitorován třetí stranou jmenovanou ministerstvem spravedlnosti.
Zdroj: Shutterstock
Tato dohoda byla podrobena kritice, přičemž někteří ji označují za nedostatečnou vzhledem k obětem havárií. Paul Cassell, právník zastupující některé z rodin obětí, prohlásil: "Tato milá dohoda neuznává, že kvůli spiknutí Boeingu zemřelo 346 lidí. Prostřednictvím lstivého právního jednání mezi Boeingem a DoJ jsou skryty smrtelné následky zločinu Boeingu."
V roce 2021 se Boeing zavázal zaplatit svým zákazníkům 1,77 miliardy dolarů jako odškodné po odstavení letadla 737 Max na rok a půl. Tato dohoda zahrnovala také zaplacení 243,6 milionu dolarů na pokutách a 500 milionů dolarů do fondu pro oběti havárií, který je určen dědicům, příbuzným a právním příjemcům cestujících zabitých při letech poblíž Indonésie a Etiopie.
Federální letecká správa (FAA) a její Skupina pro hodnocení letadel (AEG) zjistila, že systém pro zvýšení manévrovacích charakteristik (MCAS) byl aktivován během letů obou havarovaných letadel a pravděpodobně přispěl k jejich selhání. Dva techničtí piloti Boeingu 737 Max podvedli FAA AEG dva roky před první havárií tím, že zatajili informace o důležité změně v systému MCAS.
Pokud bude nová dohoda schválena, bude to první nový trestní případ proti Boeingu po několika desetiletích. Tato situace jasně ukazuje na závažnost pochybení a následků, které mohou mít dalekosáhlé důsledky nejen pro Boeing, ale i pro celé letecké odvětví.