CDR.cz - Vybráno z IT

Jak si Youtubeři vydělávají? Úspěšným chodí peníze minimálně z těchto 5 zdrojů

Zdroj: Shutterstock

Youtube se za posledních několik let stal jedním z nejpopulárnějších a nejmocnějších nástrojů pro tvorbu obsahu na internetu. Po celém světě se lidé stávají úspěšnými Youtubeři, kteří z platformy těží značné příjmy. Ale odkud přesně tyto peníze pocházejí?

#1 Reklamy a příjmy z Youtube Partner Programu

Prvním a nejčastějším způsobem, jak si Youtubeři vydělávají peníze, je prostřednictvím reklam ve svých videích. Youtube nabízí svůj Partner Program, který umožňuje tvůrcům obsahu získávat příjmy z reklam, které jsou zobrazovány před, během nebo po jejich videích. Pro účast v Youtube Partner Programu musí tvůrce splnit určité podmínky, například mít minimálně 1 000 odběratelů a 4 000 hodin sledovanosti za posledních 12 měsíců.

Zdroj: Shutterstock

Youtube pak vyplácí tvůrcům zisk z reklam na základě počtu zobrazení videa a dalších faktorů, jako je délka videa, demografie diváků a typ reklamy. Zkrátka, čím více zobrazení a reklam, tím větší příjem pro Youtubera. Obecně platí, že pro reklamu je cennější ekonomicky aktivní člověk, nežli dítě závislé na rodičích. Youtuber se zaměřením na dospělé publikum si tak může díky dražším reklamám vydělat stejně jako Youtuber, který má sice desetinásobek odběratelů ale mladší cílovku. 

#2 Sponzorství a placené partnerství

Dalším způsobem, jak si Youtubeři vydělávají peníze, je prostřednictvím sponzorství a placených partnerství. Firmy často platí tvůrcům za to, že ve svých videích propagují jejich produkty nebo služby. Tvůrci se pro tento typ spolupráce snaží navodit přátelský vztah se svými diváky, aby jeho případným doporučením důvěřovali. Zda je pak pravda, že "by vám nedoporučil nic, co by sám nepoužíval", už ví pouze tvůrce samotný.

Zdroj: Shutterstock

Jelikož jsou tyto typy reklam přímé a nejsou pouhým podílem z hromadné reklamy od Google, bývají tyto typy spolupráce pro tvůrce obvykle větším zdrojem příjmu. Vyžaduje však více proaktivity, komunikaci a přímé zahrnutí produktu do své tvorby. Pro firmy je však přímé zacílení konkrétní skupiny obvykle cennější a přináší lepší výsledky, než-li videospoty před videem, neboť ty už se lidé naučili ignorovat a přeskakovat. 

#3 Příjmy z prodeje zboží a merchandisingu

Mnoho Youtuberů se také zaměřuje na prodej vlastního zboží, jako jsou trička, kšiltovky, náramky nebo dokonce knihy a elektronické produkty. Tento způsob výdělku je založen na prodeji zboží s logem nebo motivy spojenými s tvůrcem nebo jeho kanálem. Návrh často vyplyne z jejich vlastní tvorby, například často používaná hláška nebo úspěšný vtip.

Zdroj: Shutterstock

U nás existují specializované e-shopy, které se zaměřují právě na merchandising populárních influencerů. Fanoušci si tyto produkty rádi kupují nejen proto, aby podpořili svého oblíbeného tvůrce, ale také aby dali světu vědět, že patří do určité komunity a například snáze takzvaně prolomili ledy na srazech, oslavách nebo na párty. 

#4 Affiliate marketing

Zprostředkování prodeje a provize, neboli affiliate marketing, je další oblíbený způsob monetizace, kterým si Youtubeři vydělávají. Tato metoda spočívá v tom, že tvůrce obsahu propaguje produkty nebo služby třetích stran a získává provizi z každého prodeje, která je uskutečněna prostřednictvím jejich odkazu. 

Youtubeři tak například mohou mít v popiscích videa odkazy na produkty, které jsou vidět v pozadí (třeba plyšák, figurka nebo obrázek na stěně) nebo které přímo využívají (kamera, mikrofon, lampa). Tyto odkazy obsahují jedinečný identifikátor, který umožňuje sledovat původ nákupu a takzvané konverze (úspěšný přechod diváka v zákazníka). 

Zdroj: Shutterstock

Tvůrci mohou spolupracovat s různými e-commerce platformami, jako je Amazon, eBay, či jinými obchody, které nabízejí affiliate programy. Když divák klikne na affiliate odkaz a uskuteční nákup nebo se zaregistruje k službě, Youtuber obdrží část zisku z prodeje ve formě provize. Druhou možností, jak spojit nákup s tvůrcem, je skrze využití slevových kupónů, kdy tvůrce svým divákům například oznámí, že když zadají kód CDR5, dostanou 5% slevu. 

Affiliate marketing může být velmi lukrativní způsob výdělku, zejména pro tvůrce obsahu s velkým počtem odběratelů a aktivním publikem. Výhodou je, že tvůrci nemusejí mít vlastní produkty ani se starat o logistiku spojenou s prodejem a distribucí. 

#5 Crowdfunding a podpora fanoušků

Posledním, ale neméně důležitým způsobem, jak si Youtubeři vydělávají peníze, je prostřednictvím crowdfundingu a přímé finanční podpory od svých fanoušků. Platformy jako Patreon nebo stále populárnější HeroHero umožňují fanouškům podporovat své oblíbené tvůrce pravidelnými měsíčními příspěvky nebo jednorázovými dary. Také YouTube zavedl vlastní metodu přímé finanční podpory. Nyní se můžete nejen přihlásit u svého YouTubera k odběru, ale také se připojit do jeho komunity za měsíční poplatek. 

Zdroj: Shutterstock

Výhodou tohoto způsobu financování je, že tvůrci získávají přímou podporu od svých fanoušků, což jim umožňuje soustředit se na tvorbu obsahu bez nutnosti spoléhat se na reklamy nebo sponzorství. Každá platforma si však ukrojí svůj kousek koláče a z každého příspěvku si bere provize. Je tedy na každém tvůrci, aby si vybral tu, která je mu nejsympatičtější a která nabízí odměny, které by chtěl svým divákům poskytnout. 

Fanoušci jsou obvykle dle výše měsíční podpory zařazovány do úrovní, podle kterých mají přístup k exkluzivním odměnám, jako například uzamčená videa (nebo nesestříhané verze vydaných videí), komunitní Discord, speciální odznáčky u jejich přezdívek, prioritní čtení jejich komentářů během živého vysílaní, účast na exkluzivním streamu jen pro podporovatele nebo osobní srazy. 


Kromě již zmíněných způsobů existují i další metody, které Youtubeři využívají k vydělávání peněz. Zde jsou některé z nich:

  • Prodej kurzů a online vzdělávání
  • Živá vysílání (livestreaming) a dostávání přímých příspěvků od diváků
  • Příjmy z moderování veřejných událostí

Diskuse ke článku Jak si Youtubeři vydělávají? Úspěšným chodí peníze minimálně z těchto 5 zdrojů

Žádné komentáře.