Představení nejrozšířenějších kancelářských balíků. Který vede u vás?
Tvoříme v nich nejrůznější prezentace, textové dokumenty a plníme tabulky spoustou různorodých dat. Jejich tvůrci se stejně tak snaží usnadnit nám práci, jak jen to jde - aby vzrostla její efektivita a uživatel měl více času na důležitější činnosti. Řeč je o kancelářských balících, jejichž funkce jsou pro mnoho profesí nepostradatelné a stejně tak se bez některých zde integrovaných programů neobejde běžný uživatel.
Již v počátcích rozvoje osobních počítačů se na trhu objevil nespočet pokusů o vývoj takovýchto řešení, ale nemálo z nich zůstalo v propadlišti dějin. Synonymem pro office software je již delší dobu Microsoft Office, který je komerčně prodávaný a tudíž jde do jeho vývoje nejvíce finančních prostředků.
Naštěstí je stále "kam sáhnout" a v MS mají delší dobu poměrně vydařenou konkurenci s názvem OpenOffice.org. OO je na rozdíl od MS Office svobodným softwarem a zdarma jej může využít každý. V září roku 2010 došlo díky neshodám vývojářů a společnosti Oracle Corporation k odtrhnutí části schopných programátorů, kteří založili projekt LibreOffice (svobodný office) stavějící na zdrojovém kódu OpenOffice a úspěšně si s ním získávají místo na trhu.
Tradiční kancelářský balík skrývá mezi svými programy "velkou trojku" v podobě nástroje pro tvorbu prezentací a textového a tabulkového procesoru. Poté mnohdy následují aplikace pro správu databází a další podobné specializované úkony.
My se v článku podíváme na to, jak si stojí Microsoft Office, OpenOffice a LibreOffice v běžných úkonech, jaké je zde licencování, a abychom nezůstali nohama na pevné zemi, nahlédneme očkem i do cloudu.
Testované produkty
- Microsoft Office 2010
- OpenOffice 3.4.0
- LibreOffice 3.5.4
- Google Docs
- Microsoft SkyDrive (možnosti tvorby a editace dokumentů zdarma)
Licencování a ceny
U produktů LibreOffice a OpenOffice jsou licence pro bezplatné komerční použití a staví na licenci svobodného softwaru LGPL. Odlišná je situace u MS Office, který je proprietární a má hned několik druhů licencování. Nechybí však možnost zkoušky na 60 dnů od instalace, přičemž ceny se pohybují od přibližně 2000 Kč za studentskou verzi, až po 20 000 Kč za profesionální (firemní nasazení). U cloudových balíků je využívání dostupné zdarma s nutností být připojen k internetu.
Stažení a získání instalátoru na médiu
- Zkušební verze Microsoft Office 2010 ke stažení z oficiálních stránek (544 MB a 604 MB)
- OpenOffice zdarma ke stažení z oficiálních stránek (117 MB)
- LibreOffice zdarma ke stažení z oficiálních stránek (201 MB)
- Google Docs (brzy Google Drive) online
- SkyDrive online
Stažení instalačních souborů je vzhledem k poměrně malé velikosti bleskovou záležitostí pohybující se v řádu minut. Instalační soubory lze stáhnout i z jiných, specializovaných stránek.
Stejně tak tvůrci nabízejí všechny zmiňované lokální aplikace na instalačním médiu (CD, DVD a krabicové MS Office).
Instalace
Nejvyužívanější z balíků - MS Office - potřebuje ke svému fungování po stažení vygenerovat licenční klíč, bez kterého nelze instalaci dokončit. Samotné instalace je jednoduchá a otázkou několika kliknutí, přičemž při prvním spuštění je uživateli nabídnuta volba nastavit jako výchozí typy souborů "Otevřené formáty Office Open XML", což umožní naplno využít funkce balíku, a "Otevřené formáty OpenDocument", na kterých staví Open Office. Průběh instalace je u OpenOffice a LibreOffice velmi podobný a neznalý uživatel si případně vystačí s pouhým potvrzováním a klikáním na "další".
Podporované systémy:
- MS Office - Microsoft Windows XP SP3, Vista, 7 a novější, Mac OS X
- LibreOffice - Microsoft Windows XP SP3, Vista, 7 a novější, GNU/Linux, Mac OS X
- OpenOffice - Microsoft Windows XP SP3, Vista, 7 a novější, GNU/Linux, Mac OS X, Solaris, BSD
O cloudových služeb je nutná registrace, případně lze využít již dříve založený účet. K využívání stačí prohlížeč a obě zmiňované služby jsme detailněji testovali již dříve v níže uvedených recenzích:
- Detailní pohled do oblak: Microsoft SkyDrive v novém a s lokální aplikací
- Google Drive se představuje, co umí a čím se jeho tvůrci nechlubí?
Služby jsem vybral proto, že jsou zdarma a navíc v sobě zahrnují solidní úložiště. Někdo namítne, že jsou v cloudu dostupné plnohodnotné Office 365, ale pro většinu úkonů bohatě postačí právě tyto dvě.
Prostředí a lokalizace
Jak je známo, Microsoft ve svých Office nasadil rozhraní "Ribbon" a na tom již od verze 2007 staví. Spousta uživatelů si na něj zvykla a v OO a LO by se musela znovu učit jiné rozložení ovládacích prvků. To platí zajisté i naopak a troufnu si říct, že využívání všech zmiňovaných aplikací není po krátkém soužití problémem.
Důležitým faktorem je lokalizace, kde naše čtenáře nepochybně potěší dobrá podpora češtiny. Ta platí i pro online balíky. Za to jsem osobně rád, že společnosti již s naším trhem tak nějak počítají. České je nejen prostředí, ale i nápověda, která je občas nenahraditelným pomocníkem při řešení problémů a hledání "jak co funguje".
MS Office – součásti
- Microsoft Word (textový procesor)
- Microsoft Excel (tabulkový kalkulátor)
- Microsoft Outlook (e-mailový a groupwarový klient)
- Microsoft PowerPoint (program pro vytváření prezentací)
Sestavení se zde liší podle distribucí, kompletní seznam zde.
LibreOffice a OpenOffice – součásti
- Writter (textový procesor)
- Calc (tabulkový kalkulátor)
- Impress (program pro vytváření prezentací)
Podpora formátů
Tím, čím se námi vybraný software stal oblíbeným, je i široká podpora vstupních a výstupních formátů. Vypisovat všechny by byl holý nesmysl a vydalo by to na další článek, nejjednodušší tedy bude, když se každý podívá na to, co ho přesně zajímá.
Detailní výpis podporovaných souborů si zobrazíte kliknutím na název balíku:
- MS Office
- OpenOffice
- LibreOffice (velmi podobný s Open Office)
- Google Docs (Drive)
- SkyDrive
Textové procesory - ukázky prostředí
Tabulkové procesory – ukázky prostředí
Nástroje pro tvorbu prezentací - ukázky prostředí
Náročnost na paměť u textových procesorů
Pro otestování náročnosti na paměť byl testován stav po spuštění programů bez jakéhokoli obsahu, tedy prázdný dokument.
Open Office si při spuštění textového editoru Writter řekl o 34,3 MB při součtu procesů OO. LibreOffice na tom byl o něco lépe s 26,1 MB, přičemž MS Word si řekl o 32,2 MB. Všechno jsou to zanedbatelné hodnoty, alespoň pak při prázdném dokumentu, což mi přišlo vzhledem k různým technologiím fér.
Závěr
Výběr kancelářského softwaru je poměrně složitou záležitostí. Nejrozšířenější je Microsoft Office, a jelikož velká spousta lidí zasílá dokumenty ve formátu určeném pro něj, zdá se jako jasná volba. Na druhou stranu ostatní balíky jeho souborové formáty ve slušné míře podporují a časté firemní nasazení o jejich kvalitách hovoří jasně.
V praxi jsem se setkal s tím, že běžný uživatel sáhne spíše po MS Office. Ten znalejší zase zvažuje na základě své činnosti volně dostupné alternativy. V některých firmách se kvůli vysokým cenám MS Office nasazuje částečně řešení Microsoftu a pro menší pobočky firmy pak otevřený software. Úspora nákladů je zde znatelná, ale v některých situacích, jako je tabulka s 50 000 záznamy, je znatelně znát lepší vyladěnost MS Office na podobné situace.
A tradičně otázka na závěr: jaké máte zkušenosti s kancelářskými balíky vy a co považujete za klady a zápory toho či onoho řešení?