Windows 8 propadák? Nikoliv, prodávají se zřejmě lépe než Windows 7
První prodejní výsledky zazněly z úst Steva Ballmera hned čtyři dny po oficiálním uvedení (26. října) nových Windows 8 na trh. Microsoft se pochlubil, že po těchto prvních čtyřech dnech prodeje je již zakoupeno okolo čtyř milionů licencí. Nyní po celém prodejním měsíci, ukazují prý čísla až na hranici 40 milionů prodaných licencí. Pokud tyto čísla porovnáme s Windows 7, kde máme k dispozici informace o prodejnosti za dvouměsíční období (konec října až konec prosince 2009) – 60 milionů licencí Windows 7, můžeme konstatovat, že pokud se vlna zájmu udrží na stejné nebo vyšší úrovni, stanou se osmičky skutečně lépe prodejním artiklem a v Redmondu se budou plácat po ramenou, jak všem pochybovačům vytřeli zrak. Ovšem buďme spravedliví, vše nemusí být tak růžové, jak se nám softwarový gigant možná tak trochu snaží vsugerovat.
Společně s komunikovanou a nijak nepodloženou statistikou vyvstává také řada otázek, které Microsoft zatím nehodlá nikterak komentovat a upřesňovat (jak uvedl pro zahraniční ZDNet). Na jedné straně není pochyb, že dobré prodejnosti nahrává i zajímavým časově limitovaným upgradem z Windows 7, o kterém jsme vás informovali krátce po oficiálním uvedení osmiček na trh. To, že se do statistiky budou promítat prodeje napříč edicemi, je jasná věc, nelze však jednoznačně potvrdit, zdali ořezané edice Windows RT, určena pro platformu ARM – její podíl nebude také nikterak zanedbatelný, je už součástí celkového součtu nebo ne. Microsoft stále hovoří o statistice jako o prodejních výsledcích Windows 8…
A otázkám není stále konec; jsou komunikovaná numera údaji o prodeji koncovému zákazníkovi, či pouze o prodeji distribučnímu kanálu? A co například multilicence? Úplně však nejlákavější otázkou je, zda-li je akceptováno započítávání stávajících zákazníků jako nových díky zdarma generovatelné licenci u Windows 8 Pro v návaznosti na aktivaci Windows Media Center.
Ale nebuďme jen rejpaví. Vánoční svátky a blížící se veletrhy určitě dalšímu potenciálnímu prodeji zase trochu pomohou. Microsoft se ostatně snaží s novým systémem nikterak neútočit na své dobře přijaté a stále prodávané sedmičky - co si budeme nalhávat, hlavním posláním Windows 8 je otevřít si dvířka na nové platformy a zařízení. Nasvědčuje tomu i politika distribuce, která není zatím nikterak silně agresivní, jako tomu bylo u dřívějších verzí Windows.