Piloti F-35 mohou už brzy plnit mise společně s robotickými wingmany
V příští dekádě zavítá umělá inteligence i do kokpitů stíhacích letounů amerického letectva. Američané za tímto účelem vyvíjejí umělou inteligenci Skyborg, která by měla plnit dvě role.
První rolí bude funkce kopilota u nových stíhacích letounů F-35A Block 4 a F-15EX. Umělá inteligence Skyborg bude jako kopilot neustále monitorovat všechny systémy stíhačky. Pilot díky tomu získá užitečného pomocníka. Skyborg může lidskému pilotovi v kokpitu stíhačky pomáhat s navigací, s obsluhou zbraňových systémů a s rozpoznáváním cílů. Pokud pilot uvnitř stíhačky ztratí vědomí nebo bude raněn a stíhačka bude dále letu-schopná, tak Skyborg převezme kompletně řízení letounu. Umělá inteligence dále může korigovat pilotovy chyby a plánovat další postup v misi.
Druhá role umělé inteligence Skyborg pak bude ovládání robotických wingmanů. V této roli je velící stíhačka (F35A nebo F-15EX) doprovázena třemi robotickými wingmany (drony). Wingmani vytvoří pro velící stíhačku předsunutou senzorovou síť, přičemž umělá inteligence Skyborg bude pro tyto čtyři letouny představovat fůzní datový uzel. Robotickým wingmanem se mohou stát stealth drony XQ-58A nebo modifikované stíhačky QF-16 (F-16 přestavěné na drony). Skyborg může celkový obraz právě probíhající bitvy sdílet se spojeneckými vzdušnými, pozemními a námořními jednotkami nacházejícími se v bitevním prostoru.
Co zatím ale Skyborg nebude moci vykonat je útok na cíl, to bude muset vždy potvrdit člověk, tedy odsouhlasit lidský pilot. Americká armáda zatím nemá v umělou inteligenci takovou důvěru, aby ji libovolně dovolila útočit na lidské cíle.
Americké letectvo doufá, že první stíhačky by mohly být vybavovány umělou inteligencí Skyborg od roku 2023.