RECENZE – Forza Horizon 4 opět září. Dokázala, že s kvalitou lze zajít ještě dál
Na to, že původně vznikla odnož Horizon jako jakýsi arkádový experiment hlavní série Motorsport, se z ní stal regulérní hráč na poli závodních her, ba dokonce král, který prakticky nemá konkurenci. Tvrdili jsme to v roce 2016 a tvrdíme to i letos.
Přesun zpět do Evropy
Festival Horizon plný hudby, parádních aut a závodů se vrací zpět do Evropy, tentokrát na Skotský venkov v okolí Edinburghu. Po sice exotické a relativně neokoukané Austrálii, která ale působila trochu skládaným dojmem, je změna na Skotsko naprosto skvělou volbou. A prostředí není jediná změna.
Tempo čtvrtého dílu je lehce umírněnější. V začátku se nových závodů nedostává přehnané množství, navíc celý první rok funguje jako jakási kvalifikace do toho všeho, co k Forza Horizon patří. To ovšem neznamená, že ukončení tohoto „tutoriálu“ se mapa nezmění ve festival ikonek. Než se přejede k dalšímu závodu, už volá jeden z parťáků, že se našlo auto ve stodole, máte vyzkoušet nový druh výzev a podobně.
Herní náplň je vskutku bohatá a pro nové hráče, kteří nemají ani zkušenost s touto sérií, velmi přístupná. Nicméně seznamování trochu protahuje maličko nepřehledné herní menu, které zpočátku má i hodně možností pozamykaných.
Roční období mění vše
Asi největší novinkou, kterou tvůrci hodně propagovali, je střídání ročních období. To letošnímu zasazení neskutečně sedí. Léto není třeba příliš přibližovat, jelikož je nejblíže předchozím dílům. Jaro plné krásných barev a deštivého počasí a tím pádem zabahněných cest mimo silnice je už něco jiného. Velmi podobně je na tom podzim s jinou barevnou paletou.
A vše doplňuje zima, která je velmi nevyzpytatelná. Zasněžené silnice, zamrzlé jezero, to vše hraje proti a je potřeba s tím počítat, jelikož na sněhu auta opravdu ráda prokluzují a jdou do smyků. Po úvodním roku, kde se mění období dle průběhu, se roční období střídá hráčům globálně. I tak je ale možné si v případě nastavené vlastních závodů navolit jinou část roku, než je právě aktuální.
Čeho je ta mapa plná
Jak jsme psali, herní náplň je vskutku bohatá. Zkušení hráči už vědí, že tu máme klasické závody z bodu A do bodu B, okruhy, opět se vrací rallye/offroad závody a také přespolní závody. Mimo tuto klasiku je na mapě plno rychlostních kamer, nebezpečných skoků, driftovacích zón. A opět se vrátily i parádní exhibiční závody proti vznášedlu, lokomotivě a jiným.
Jak je pro sérii zvykem, nezávodí se proti klasické umělé inteligenci, ale proti drivatarům, tedy jakési simulaci jednotlivých hráčů, jelikož hra sbírá data jízd a následně vytváří náhradního řidiče. Mimo to je možné závodit v kooperaci proti dalším drivatarům, nebo rovnou proti jiným hráčům.
Jakmile je hráč online, tak se na mapě nepohybují drivataři, ale jedná se vlastně o lobby, kde se pohybují i ostatní hráči. Ty standardně není možné nabourat, nicméně je možné je vyzvat na duelový závod. Navíc v rámci časových eventů #Forzathon, je k tomu všemu možné plnit různé úkoly a při splnění získat doplňující odměny.
Je tam ještě něco?
Opět se samozřejmě sbírají zkušenosti a nabírají se úrovně. Za každou novou se roztáčí kolo štěstí, kde může padnout bonusový peníz, cennější klakson (jehož využití je prakticky nulové), nová emoce, kterou dělá postava v lobby / při výhře, nebo kus oblečení. Nově je totiž možné svého řidiče kompletně oblékat.
Samozřejmě je možné vytočit si i auto. Vozový park je solidní, fanoušci hlavně anglických a evropských značek budou mít žně. Jaguar, Aston Martin, Lamborghini, Ferrari, to vše má velmi hezké zastoupení. O něco hůře jsou na tom automobilky s Asie, kterých je zde opravdu málo ani to málo nemá příliš mnoho vozů.
Když se trhá asfalt
Alfou a omegou závodní hry je samozřejmě pocit z jízdy. Jak jsme již psali, Forza Horizon 4 je více arkádový titul. To ovšem neznamená, že by bylo závodění snadné. Proti předešlým ročníkům je opět více znát různá váha aut. A nejen to.
Například na offroad rallye parádní Land Rover je na přespolní závody nepoužitelný, jelikož má velmi malý rozchod kol a při dopadu téměř jakéhokoliv skoku se auto krásně převáží na bok. A to je jen jeden z příkladů.
Navíc je velkým plusem možnost například zlepšování si úrovně primárně u rallye závodů a klasické silniční mít jako sekundární zábavu, pokud například z nějakého důvodu nevyhovují. Stejně tak je možné jakýkoliv závod jet s jakýmkoliv autem (i když se na daný typ vůbec nehodí).
Pastva pro oči
Rozebírat grafiku je v případě Forza Horizon 4 lehce nadbytečné. Letošní pokračování vypadá opět naprosto famózně, což navíc podtrhuje střídání ročních období a změny počasí. Grafika i na standardním postarším Xbox One je opravdu špičková a i přes své stáří dělá konzoli čest, Xbox One X pak navíc nabízí plnou podporu 4K rozlišení a volbou mezi 60 fps nebo lepší grafickou kvalitou. Letošního dílu se navíc opět dočkali také PC hráči.
Stejně kvalitní je opět i ozvučení. Zvuky aut jsou v sérii naprosto v pořádku. Hudební doprovod je… dostatečný. Osobně jsme v tomto díle volili Horizon Pulse, které hraje pop. V letošním díle jsme vyloženého favorita nenašli a možná nás i více bavilo si pustit vlastní hudební doprovod.
Verdikt
Forza Horizon 4 i nadále kraluje závodnímu světu. Větší, lepší, vymazlenější. Kdo si chce užít to nejlepší, nesáhne jinam. A letos navíc hezky česky.