Steam čísla: 180 nových her týdně, 4 miliony prvně nakupujích za měsíc
Třebaže celou myšlenkou Steam Greenlight bylo vpustit na Steam více her, ukázalo se, že mezi návalem poctivých titulů se nezřídka objevovaly i polotovary sestavené pouze z nakoupených assetů bez přidané hodnoty a pochybné kvality. Majitel Steamu, Valve, proto rozhodlo, že zpřísní vstupní podmínky a představilo Steam Direct.
S ním vývojáři museli stále platit poplatek sto dolarů (cca 2200 korun), nyní však za každý jednotlivý titul, nikoliv za „licenci“ přidávat cokoliv. Nově byly žádány například i ověřitelné osobní informace a každou hru měl testovat zaměstnanec Valve, aby ověřil, že funguje a neobsahuje nic, co nemá.
Od té doby však Valve dramaticky změnilo svou pozici a oznámilo, že na Steam bude pouštět vše: „Pokud jste hráč, neměli bychom za vás rozhodovat jaký obsah můžete a nemůžete nakupovat. Pokud jste vývojář, neměli bychom rozhodovat, co můžete a nemůžete vytvářet,“ píše se v oficiálním Steam blogu. Dodalo, že to platí pro vše, co není „nezákonné nebo prostý trolling“
Stalo se tak, že na Steamu nyní týdně vyjde sto osmdesát her, to je o více než dvojnásobek než za dob Greenlightu, kdy šlo o sedmdesát. Informace vychází ze slidu prezentace, jenž si připravil Jan-Peter Ewert, přední právník společnosti, na White Nights v Petrohradu. V té samé prezentaci zmiňuje, že v rozmezí od 1. ledna až 30. dubna tohoto roku zaznamenali třináct a půl milionu prvně nakupujících (tedy bezmála čtyři miliony měsíčně).
Zmíněná změna postoje Valve vyvolala značnou vlnu ohlasu ze všech stran. Příznivci změny chválí skutečně otevřený přístup; odkazují přitom mimojiné na nerozhodnost Valve ohledně eroticky orientovaných her, pro které měla platforma nejprve striktní pravidla, jen aby poté odstranila několik již prodávaných her a později je vrátila zpět.
Kritici naopak podotýkají, že tento typ otevřenosti snižuje kromě jiného i kredibilitu služby a otevírá cestu titulům jako Active Shooter – simulátoru střelby na škole, jenž Valve odstranilo jen týden před ohlášením.
Dále nová doktrína otevřenosti paradoxně i značně zamlžuje pravidla pro přijímání her na Steam. Konkrétně vyvolává nejasnost výše zmiňovaná výjimka pro nepřijmutí titulu „prostý trolling“. Tu Steam později charakterizoval při svém rozhodnutí odstranit Active Shooter z obchodu jako „vyvinuto jen pro vzbuzování pohoršení a konfliktu“. V další vlně vyhazování her ze služby však upadl v nemilost i Asset Flip Simulator, satirický protest na přístup Steamu.
Třebaže podle Valve si to nejlepší najde cestu k vrcholu a spotřebitelé dovedou rozhodovat sami, není pochyb o tom, že pokud bude i nadále bez dohledu proudit na Steam sto osmdesát her týdně, obchod jednou zcela zahltí.
Diskuse ke článku Steam čísla: 180 nových her týdně, 4 miliony prvně nakupujích za měsíc