Jak jsem hrál svou první Metro-hru aneb Frozen Bubble z linuxu mohou jen závidět
Bubble Star od Random Salad Games bych stručně popsal jako hru inspirovanou Puzzle Bobble, což je originál všech těchto bublinkových her. Proč ji srovnávám zrovna z Frozen Bubble? Protože Frozen Bubble je první hra tohoto typu, kterou jsem kdy hrál. Je to zvláštní o to víc, že je to hra (Frozen Bubble), která původně vyšla pro linux a jak jistě víte, já linuxu zrovna moc neholduji (takže je relativně velká náhoda, že první klon Puzzle Bobble, s nímž jsem se setkal, jsou právě Frozen Bubble, které navíc považuji za klon s vysokou úrovní hratelnosti). Myslím, že úplně poprvé jsem se s ním setkal v nějakém starším distru PCLinuxOS (kde ta hra byla přímo v základní instalaci). Až později jsem zjistil, že verze z první řady Frozen Bubble vyšla i pro Windows, druhá, pokud vím, nevyšla pro Windows nikdy a je tak doménou výhradně linuxu, umožňuje navíc i síťovou hru a má nějaká vylepšení, mezi něž rozhodně nepočítám novou verzi hlavního hudebního podkresu, ta starší byla podle mě lepší).
Na rozdíl od Frozen Bubble je však Bubble Star podstatně dál, ovšem ne zase tak moc, aby to milovníka Frozen Bubble nějak výrazně odradilo. Ano, jsou zde nové prvky, o kterých se vám ve Frozen Bubble ani nezdálo (v Bubble Star zase chybí síťová hra a „řetězová reakce“, což ale člověk p ochvíli hraní pochopí, že se to sem úplně nehodí), ale ten základní koncept je prakticky stejný: jednak „bublinami“ jedné barvy sestřelujete skupiny bublin téže barvy, pokud na sebe nalepíte alespoň tři stejně barevné bubliny, a pak se vám postupně prostor pro sestřelování bublin zmenšuje.
Už v tomto základním konceptu existuje několik rozdílů mezi Frozen Bubble a Bubble Star:
- Ve Frozen Bubble máte na vystřelení bubliny časový limit. V Bubble Star nikoli.
- Frozen Bubble ovládáte klávesnicí (míříte, střílíte). V Bubble Star to jde dělat myší či na dotykové obrazovce, což je v prvním případě jednodušší, ve druhém případě to s sebou nese drobné komplikace, pokud není dotyková vrstva moc přesná, třeba když trošku přeskakuje.
- V Bubble Star vám bubliny, které srazíte nepřímo, přidávají počet střel, než se „pracovní prostor“ zmenší, a to až do počtu 12. Ve Frozen Bubble je počet střel na kolo vždy dán a není způsob, jak jej bonusově navýšit.
- Ve Frozen Bubble nemusí znamenat likvidace poslední skupiny bublin jedné barvy, že už vás ta barva v hracím poli až do konce levelu nebude obtěžovat, protože tutéž bublinu můžete mít jako další barvu připravenou v kanónu. V Bubble Star je tomu naopak, i kdyby vás čekala v kanónu další bublina té barvy, kterou jste právě vyčistili z hracího pole, tato bublina v kanónu změní barvu na jinou, která je ještě v hracím poli. Nemůže se tedy stát, že budete do hracího pole střílet barvu, která už tam není.
- V Bubble Star existují dva typy hracího pole. Nazvěme si je třeba lineární, to je klasika jako ve Frozen Bubble, kdy bubliny jsou po vyčerpání počtu střel na kolo sníženy o jednu řadu, a hexagonální, kde je pole uspořádáno do šestiúhelníku, který se po každé střele otočí o jednu šestinu (vždy jedním směrem, konkrétně doprava) a po vyčerpání počtu střel na kolo se pole pro bubliny směrem ke středu hexagonu zmenšuje.
A pak je tu samozřejmě hlavní rozdíl: v Bubble Star jsou kromě klasických barevných bublin další bonusové bubliny s různým významem. Některé pouze usnadňují hru, jiné jsou pro dokončení některých levelů zásadní. A pak je tu ještě malý zcela nepodstatný detail: každý level se boduje a podobně jako v Angry Birds můžete za level získat od jedné do tří hvězdiček. Nepřišel jsem ale na to, zda to má nějaký další význam, jako třeba v Angry Birds, kde si získáváním hvězdiček otevíráte bonusové levely.
Bonusové bubliny
- Asteroid neboli v podstatě kámen. Asteroidy jsou „bubliny“ či spíše prvky, které nejdou prasknout žádnou barevnou bublinou, ty se na ně pouze přilepí. Můžete je ale srazit prasknutím bublin nad nimi, pokud už nemají na čem držet, spadnou. Za spadlé asteroidy jako za jediné prvky nezískáváte střely k dobru. Pokud jsou asteroidy přilepeny na horní stěně (nebo v případě hexagonálního pole ke středu) a tedy je nelze shodit prasknutím skupin bublin, na nichž by mohly držet, odpadnou jako poslední, pokud jsou z hracího pole odstraněny všechny další bubliny. Asteroidy lze proříznout pilou nebo zničit explozivní bublinou (vizte dále).
- Zaměřovač. Tato bublina vám pro následující tři střely přidá do kanónu přesný zaměřovač, takže víte přesně, kam další vystřelená bublina dopadne. Všechny bonusové nápomocné bubliny lze aktivovat (získat) dotykem vystřelené bubliny nebo tím, že spadne spolu s jinou skupinou bublin (asteroid nepovažuji za bonusovou nápomocnou bublinu, ten pouze překáží :-).
- Čirá bublina. Tyto bubliny prasknou při dotyku jakékoli jiné vystřelené bubliny. Ani jich nemusí být více, stačí jedna.
- Výbušnina. Dotkne-li se vystřelená bublina výbušniny, pak tato výbušná bublina exploduje a zničí všechny bubliny, které se jí dotýkají. Včetně asteroidů. Likvidace části barevných skupin bublin pomocí exploze nezpůsobí prasknutí celé barevné skupiny, s výjimkou skupiny čirých bublin.
- Ocelová bublina (já bych ji spíše nazval „nindža bublina“ ;-) je tajný bonus a je jedním z prvků, u kterého začnete ve hře přemýšlet jinak než u Frozen Bubble. Ocelová bublina skrývá nějakou bublinu, může to být barevná, nebo bonus, cokoli. Dokonce nemusí ukrývat nic. Abyste zjistili, co obsahuje, musíte se jí dotknout vystřelenou bublinou. Pak teprve to, co obsahuje, můžete využít tím, že se toho znovu dotknete, nebo to shodíte s jinou skupinou bublin. Vtip je v tom, že pokud vám ocelová bublina spadne bez předchozího odhalení, bonus, který je v ní ukrytý, už nezískáte (výjimkou je exploze výbušniny v bezprostřední blízkosti, taková tajnou bublinu odtajní a zároveň shodí, takže bonus získáte). Často v ní bývá pila, kterou si musíte proříznout cestu k zazděným bublinám, abyste mohli level dokončit, takže pozor na neuvážené shození :-). Obsah tajných bublin se po restartu levelu nemění, je daný už v návrhu levelu.
- Pila. Tahle ozubená rotující bublinka se prořízne úplně všudy, s jedinou výjimkou: středový asteroid hexagonálního hracího prostoru (jinak by bylo příliš snadné takový level dokončit). Tedy přesněji řečeno středovým asteroidem projde, ale neodstraní ho. Prořízne se i stěnou hracího prostoru, tedy neodráží se jako ostatní bubliny.
- Barevná bublina, tzv. „Divoká karta“. Je to duhová bublina, která zastupuje jakoukoli barvu. Pokud se dotkne více skupin různých barev, praskne všechny. Dotkne-li se samostatné barevné bubliny, stane se z ní bublina téže barvy (pokud se dotkne vícero samostatných barevných bublin současně, vezme na sebe barvu jedné z nich). Pokud se dotkne pouze asteroidu, stane se z ní asteroid.
- „Nabiják“. Tak říkám poslednímu typu bonusové bubliny (ve hře jsem její nějaké konkrétní pojmenování nenašel), která, pokud ji získáte, vám umožní udělat dva specifické kroky v jednom. V prvním kroku vezmete z hracího pole bublinu, na kterou zamíříte (i odrazem) a nabijete ji do kanónu. Ve druhém kroku ji běžně vystřelíte do hracího pole, kam je libo. První krok se nebere jako krok, takže neubírá počet střel na kolo a hexagonální level se v tu chvíli neotočí, to až ve druhém kroku. Pokud v prvním kroku vezmete z hracího pole bublinu, na které jako na jediné drží další bubliny, pak tyto bubliny samozřejmě spadnou a přidají vám střely k dobru. Vzít si takto nelze bonusové bubliny s výjimkou čiré a barevné (neboť ty hrají roli barevných).
Jestliže jsem ve Frozen Bubble byl především nucen mířit (převážně co se odrazů týče), rychle se rozmýšlet, kam střelím (protože časový limit) a připravovat si střely tak, aby mi co nejdříve zlikvidovaly ty nejspodnější, přičemž přednostní úspěšná likvidace těch vyšších byl jen příjemný bonus, pak v Bubble Star začnete rychle přemýšlet o něčem jiném. Z přednostního sestřelování vyšších vrstev bublin se stane téměř klíčová věc, protože i když máte dole barevnou sadu bublin a v kanónu tutéž barvu, bude lepší si ji odklidit jinam, protože příští bublinou, kterou vám hra ukazuje, sestřelíte jinou skupinu, která drží právě tuto barevnou skupinu a za bubliny shozené navíc máte další střely k dobru a můžete tak odvrátit nevyhnutelné, pokud vám už zbývalo málo střel.
Bubble Star je tedy po dlouhé sérii her od Rovia (Angry Birds … + Bad Piggies) další hra, kterou jsem si zahrál s velkou chutí až do konce. Navíc je to vlastně úplně první hra pro ModernUI prostředí Windows, kterou jsem kdy hrál. Aspoň k něčemu je to ModernUI dobré. Jen si pořád myslím že by byla lepší varianta hru prostě stáhnout a nainstalovat klasickou cestou, bez nutnosti mít zřízený účet Microsoft.