PS4 dorovnává: taky bude mít CryEngine 3
Samozřejmě hry postavené na CryEngine 3 poběží jak na počítači, tak na obou konzolích. Ale nikdo nemluví o kvalitě. Totiž grafická část APU v Xboxu nebude výkonem pravděpodobně příliš vzdálena od Radeonu 7770, PS4 by mohl atakovat HD7850, obojí v závislosti na frekvenci čipů. Paměť sdílená s procesorem nese výhody i nevýhody, a budou situace, kdy bude mít na výkon pozitivní vliv, a situace, kdy tomu bude naopak. Takže o skutečném výkonu konzolí nejde mnoho říci.
I kdyby cokoliv, výkon ale těžko předčí HD7870. To je karta, na které běží Crysis 3 v téměř nejvyšším nastavení (FHD, Very High, jen 4xMSAA) při nějakých 20 FPS. Konzole však požadují stabilních 60 FPS, takže někde se bude muset redukovat, vracet do minulosti. Nezáleží vůbec na herním enginu, jak si mnozí myslí. Engine je taková dílna – je zde mnoho hi-tech nářadí, ale všechno potřebovat nebudete. Třeba takový volumetrický kouř a jeho dynamické stínování je sice krásný efekt, ale jeho výpočetní náročnost z něj dělá efekt prakticky nepoužitelný na GPU jakým je HD7770, tedy grafika kolem 3 000 korun, jaká bude v XboXu One. A nejspíš to nezachrání ani streamovaný rendering.
Hra tedy poběží, ale bude nejspíš na autorech hry, jak engine využijí, jak jej zoptimalizují, a jaké efekty v jaké míře a jaké kvalitě ve finálním produktu použijí. Kdysi jsem se stal obětí hádky, zda má lepší grafiku PS3, Xbox 360 nebo PC, a nemohl jsem oponenty přesvědčit, že zde jednoznačně vede PC (a problém je v jejich grafické kartě typu GeForce 8600). Přitom tenkrát to bylo ještě krásně vidět například na Mafii II. Dnes už ale konzole dorovnaly, a hlavně na grafice podobné HD7770 už mohou běžet hry, které vypadají „skutečně reálně“, zatímco na Xboxu 360 nebo PS3 to možné rozhodně nebylo už v době první Krize. Hádky tedy vypuknou znovu a přesvědčit oponenty bude pravděpodobně nemožné…