Američani dodají Slovákům ty nejlepší F-16 jaké mají
Slovenské ministerstvo obrany koncem minulého týdne podepsalo tři samostatné dohody Letter of Offer and Acceptance o nákupu 14 stíhaček F-16 Block 70/72. Nové stíhačky mají nahradit již dosluhující stroje Mig-29 ruské výroby, kterých Vzdušné síly Slovenské republiky provozují aktuálně 12.
I když jsou příslušné smlouvy již uzavřeny, tak kontrakt je zatím neplatný. Slovenský premiér Peter Pellegrini totiž smlouvy ohledně nákupu F-16 zpochybnil. Smlouvy jsou zatím neplatné, a to do doby, dokud nebude ohledně nákupu F-16 udělen souhlas ministerstva financí.
Vraťme se ale k samotným stíhačkám F-16V Block 70/72. Prim u těchto strojů hraje moderní elektronika. Hlavní novinkou je AESA radar (APG-83 SABR), který slouží k mapování terénu a k zaměřování vzdušných, pozemních a námořních cílů. Lze ho využít i jako mikrovlnnou zbraň k vedení elektronického boje. Je to vlastně ekvivalent k radarům v F-22 a F-35, tedy 5. generaci stíhacích letounů.
Další novinkou je pak trojice barevných displejů (dva postranní a jeden centrální). Nový datalink, palubní počítač a antikolizní systém Auto-GCAS, který zabrání nechtěné smrti pilota, když např. pilot na přechodnou dobu ve stíhačce ztratí vědomí a hrozí mu náraz do země nebo hory, tak autopilot zasáhne, udělá úhybný manévr a zachrání pilota a s ním i drahé letadlo.
Tyto stíhačky mohou vykonávat střežení vzdušného prostoru NATO nebo přímou leteckou podporu pozemních vojsk.
Letouny F-16 provozuje i severní soused Slovenska, tedy Polsko. Polské vzdušné síly disponují celkem 48 stíhačkami F-16C/D, které mají horší parametry než budou mít slovenské stroje. Polsko plánuje nakoupit skoro stovku jetých, tedy olétaných F-16 z amerických zásob, a tyto letouny pak podrobit vlastní modernizaci v polských závodech.
Za 14 letounů, munici pro tyto letouny, dvouletou logistickou podporu a výcvik personálu zaplatí Slováci celkem 1,6 miliardy euro. Tedy za předpokladu že se kontrakt skutečně uskuteční … .