CDR.cz - Vybráno z IT

DARPA chce nový typ vesmírného letounu: rychlý, efektivní a samostatný

darpa
Od megalomanských drahých plavidel takřka na jedno použití přichází na scénu nová generace. Americká armáda ve spojení s agenturou DARPA ve vesmíru cítí potenciál, proto i galaktické lodě musí projít proměnou. Přivítejte XS-1.

Pryč jsou doby, kdy každá cesta do vesmíru byla malým pozdvižením, nyní nadešel čas rutinnosti a efektivnosti. Armádní složky začínají program, jehož cílem je sestavit suborbitální nadzvukový letoun schopný dodávat do vesmíru náklady za relativně malé peníze. Jmenuje se Experimental Spaceplane, zkráceně XS-1.

Kdo za tím stojí hlouběji? Nikoho jistě nepřekvapí, že naše známá Defense Advanced Researchs Projects Agency neboli DARPA, o které jsme již několikrát v jiných souvislostech psali. Program XS-1 půjde ve šlépějích dřívějších  projektů, zejména HTV-2, jenž dosáhl v průběhu roku 2011 během testovacího letu rychlosti dvacetkrát vyšší, než je rychlost zvuku. To není nejhorší.

darpa_50th_logo

Vedoucí představitelé programu chtějí bezposádkový stroj XS-1 schopný vícečetných letů propojit s další iniciativou agentury DARPA, a sice programem Airborne Launch Assist Access, jehož posláním je vypustit do vesmíru malé plavidlo za relativně nízkou cenu samotného vzletu. Hovoří se o částce v přepočtu zhruba 20 milionů korun za odpálení.

XS-1 umožní rutinnější zásobování orbitálního prostoru objemnějšími náklady - okolo 500 kilogramů až po 2 tuny. Celé za cenu nějakých 100 milionů dolarů za cestu. "Hledáme vzrušující a radikální změny," dívá se do budoucna Pamela Melroy, bývalá astronautka NASA a současná ředitelka Tactical Technology Office právě v agentuře DARPA. Ta nedávno navštívila konferenci American Institute of Aeronautics and Astronautics' Space 2013.

darpa-hypersonic-glider-100428-02
HTV-2

Před svým odchodem z NASA v roce 2009 měla za sebou účast na třech misích: STS-92 v roce 2000, STS-112 v roce 2002 a STS-120 v roce 2007. Jako pilotka sloužila na prvních dvou a třetí pak velela. Jsouce člověk z praxe tak nepochybně ví, co a jak je třeba. Cíle nového programu by se daly shrnout do až kouzelné formule 10 x 10 x 10. Proč? XS-1 má za úkol být schopen letět 10 krát za 10 dnů, a to rychlostí 10 machů, tedy 10 krát rychleji než zvuk.

Plavidlo nebude pouze převážet náklady (zejména vynášení sond na orbitu), počítá se i s různými testovacími misemi. V průběhu panelové diskuse, jíž se paní Melroy zúčastnila, vystoupil i Kenneth Washington, viceprezident Advanced Technology Center společnosti Lockeed Martin Space Systems, jenž kvitoval započetí programu. Není divu - jeho firma cítí potenciálního dodavatele. Podílet by se mohla zejména na nových typech materiálů, jako příklad uvedl její zástupce speciální "nanodiamantový" povlak. Nebude to nejspíše nejlevnější záležitost, přesto odolnější lodě budou jistě vítány.

4B9043966-130918-darpa1photo-hmed-1045a-files.blocks_desktop_medium
Pamela Melroy

Snaha o víceúčelovost, ekonomičnost a efektivnost je samozřejmě na místě. Vesmír skýtá mnoho neznámého a náklady na jeho dosažení je přirozeně ideální snižovat na rozumnou mez. Oddělení, v němž Pamela Melroy pracuje, se zajímá zejména o technologie, jež mohou poskytnout masivní, cenově dostupné a inovativní prostředky pro získání přístupu do vesmíru. Právě ten bude s postupujícím technologickým pokrokem stále lákavějším teritoriem.

darpa
Návrh XS-1

Mohlo by vás zajímat:

Patrik Borýsek

Autora zajímají moderní technologie, robotika, vesmír, augmented reality a trendy budoucího vědeckotechnického vývoje. Jeho oblíbený citát je od Eleanor Roosevelt: "The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams."

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku DARPA chce nový typ vesmírného letounu: rychlý, efektivní a samostatný

Pondělí, 23 Září 2013 - 21:48 | prophet | Ehm.. od roku 1959 vyvijal Boeing pre Air Force X...
Pondělí, 23 Září 2013 - 14:54 | HKMaly | Jiste. Potrebujeme orbitalni vytah.
Neděle, 22 Září 2013 - 10:48 | Anonym | porat zbytecne drahe

Zobrazit diskusi