Evropská komise donutila Facebook přiznat uživatelům, jak nakládá s jejich daty
Facebook, jakožto největší sociální síť světa, která je u nás využívána více jak 5 miliony uživatelů, shromažďuje až nepředstavitelné množství dat. Problém nastává, jak tyto data zabezpečit a uchovat, když sám Facebook je chce využít např. k reklamním účelům? Čas od času se proto stalo, že došlo i k úniku či prodeji citlivých dat, která měla být někde bezpečně zaheslovaná.
To pohnulo s Evropskou komisí a Evropským úřadem na ochranu spotřebitele, kteří prakticky donutili Facebook upravit své podmínky používání. Chtějí, aby přestal Facebook mlžit, tedy jasně a přesně popsal, co se bude se všemi daty, které jim uživatelé většinou nevědomky svěřují, dělat.
Úspěšnou změnu podmínek také oficiálně oznámila Evropská komise a uvítala přehledný popis toku dat napříč Facebookem. Je zde například názorně uvedeno jaká data, v jakých případech a kdy může Facebook použít, jak si uživatelé mohou své účty zavřít či co může být příčinou k zablokování účtu uživatele.
Změny, které mají být uvedeny v praxi do konce června 2019, se dotknou podstatné části lidské populace vzhledem k tomu, že je Facebook využíván téměř 2,5 miliardami lidí po celém světě. Eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů Věra Jourová o problematice pronesla následující:
„Facebook dnes konečně ukázal závazek k větší transparentnosti a přímočarému jazyku ve svých podmínkách užívání. Společnost, která chce získat po skandálu s Cambridge Analytica zpět důvěru svých zákazníků, by se neměla schovávat za složitý, právní žargón o tom, jak vydělává miliardy díky uživatelským datům.“
Věra Jourová ještě dodává, že výsledkem dohody má být i jakési vysvětlení podstaty celého byznysu. Podstatou Facebooku je sběr co největšího množství dat a jejich následné zpracování a zpeněžení v podobě reklamy.
Další takovou novinkou je, že by Facebook měl v podmínkách jasně stanovit, že přebírá plnou odpovědnost za únik a zneužití dat třetí stranou. Tím by se celkem jasně předcházelo podobným kauzám, jako je Cambridge Analytica.
Toto jsou jen nejdůležitější změny, která Facebook bude muset zakomponovat do svých pravidel. Za zmínku však stojí ještě pravidla zacházení se smazaným obsahem, pravomoc jednostranné změny podmínek či nové právo uživatelů odvolat se v případě, že byl jejich obsah smazán. Z pohledu uživatele lze jistě tyto kroky uvítat, protože velká část z nich zkrátka ani neví, že Facebook je prostě jen reklamní agentura, která má chytrý byznys plan.