Steam míří na televize: Valve představilo Steam OS a dotykový gamepad nahrazující klávesnici s myší
Přesto, že mnoho herních fanoušků dává přednost konzolím jako je Xbox či PlayStation, stále se najde mnoho zatvrzelých příznivců klasických počítačových her, které ovládáme pomocí klávesnice a myši. Na tomto hřišti se stala velmi oblíbenou herní platforma Steam, která dává náruživým hráčům jak potřebné softwarové zázemí ke komfortnímu hraní, tak i digitální distribuci těch nejoblíbenějších herních titulů. Na poli herních počítačů nemá Steam obdoby a podle posledních statistik jej používá více než 6,5 milionu uživatelů.
Ke konci minulého týdne ale přišla společnost Valve s několika novinkami, se kterými chce z herních sestav zamířit i na chytré televizní obrazovky v obývacích pokojích a vytvořit z nich herní konzole stejně snadno ovladatelné, jako bychom použili klávesnici a myš u počítače.
Nová platforma Steam OS je založena na linuxu, má tedy otevřený kód pro vývojáře a umožní hraní nepřeberného množství herních titulů na televizní obrazovce. K hardwarovému zázemí pro chod systému a náročnějších her pak bude Valve nabízet takzvané „Steam Machines“, což budou speciální herní konzole, jejichž výrobu obstará hned několik smluvených společností. První prototypy těchto strojů budou dle slov společnosti dostupné už začátkem příštího roku a omezený počet 300 testovacích kusů bude rozdělen mezi vybrané uživatele, kteří se podílí na dalším vývoji Steam OS na základě jejich zpětné vazby. Valve pak i u těchto strojů slibuje otevřenou platformu, tedy možnost výměny hardwaru nebo změny operačního systému.
Jak ale budeme hry na konzoli ovládat? Poslouží k tomu třetí představená novinka – bezdrátový herní ovladač Steam Controller. Už na první pohled si lze všimnout, že nenabízí stejné ovládací prvky jako ostatní herní gamepady, ale namísto dvou analogových joysticků vlastní dvojici dotykových a velmi přesných trackpadů, jež by měly být právě přesností srovnatelné s běžnou myší (jsme velmi zvědaví, jak rychle a s jakou přesností s nimi půjde ovládat například muška zbraně ve střílečkách).
Dotykové trackpady podporují také stisknutí (například pro střelbu) a poslouží jak k ovládání pohybu vaší postavy, tak i například k nastavení úhlu kamery při její chůzi. Myš a klávesnici by tak mohly nahradit nejen ve střílečkách, ale i v oblíbených strategických hrách. Ke kouzlům a jiným dovednostem postavy pak využijeme šestnácti dodatečných kláves (včetně těch na horní hraně, padnoucích pod ukazováky). Ve středu ovladače bude navíc umístěn i dotykový displej sloužící buďto jako jedno veliké tlačítko nebo jako doprovodný ovládací prvek pro nastavení hry, zobrazení mapky nebo dodatečných virtuálních tlačítek.
S použitím dotykových trackpadů ale zaniká zpětná odezva běžných analogových joysticků. Valve ji nahradilo několika druhy jemných vibrací, které vytvářejí malé elektromagnety u každého z trackpadů. Vibrace pak oznámí například náraz na překážku, potvrzení výběru nebo nové oznámení v samotné hře – stejným způsobem vibrují celé ovladače u jiných konzolí, zde se ale budou vibrace soustředit pouze na oblast trackpadu a cit v našich palcích.
U každé hry si budeme moci podle našich představ upravit i konfiguraci ovladače, zejména nastavení funkcí mechanických tlačítek. Konfiguraci bude možné sdílet na Steamu i s ostatními hráči a stejně tak použít i konfiguraci již někým vytvořenou. To by pak mělo vést k co nejlepšímu využití všech prvků ovladače u každého z herních titulů. Ovladač samozřejmě využijeme na jakémkoli stroji s nainstalovaným Steamem, tedy nejen u budoucích Steam Machines.
Vzhledem k těmto třem představeným novinkám - herní platformě Steam OS, dotykovému ovladači a novým konzolím Steam Machines - se tedy máme na co těšit a mnohým pařanům PC her tak mohla svitnout naděje k lepším zítřkům, ke kterým dopomůže rozšíření jejich oblíbeného ekosystému Steam i do obývacích pokojů, tedy konkrétně na ploché televize. S jakou cenovkou budou herní konzole a ovladače prodávány zatím nevíme, operační systém Steam OS by měl být ale dostupný zcela zdarma. K dotykovému gamepadu pak budou k dispozici API pro herní vývojáře, kteří budou moci přidat podporu ovladače i do starších a oblíbených her.
Používáte Steam, zaujaly vás tyto novinky? Jak přesný myslíte, že bude ovladač Steam Controller v praxi? Jsme zvědaví na vaše komentáře pod článkem.