YouTube začne monetizovat i videa malých tvůrců, z reklamy jim ale nic nedá
Minulý týden, 18. listopadu, aktualizovala společnost YouTube své podmínky služby, které v následujícím roce budou postupně uváděny celosvětově v platnost. Doposud si mohli tvůrci sami určovat, kde se budou nacházet reklamní vsuvky a zda vůbec. Pokud se nově tvůrce rozhodne, že se ve videu nebude vyskytovat reklama, vyhrazuje si YouTube právo video přesto monetizovat.
YouTube tímto krokem cílí především na videa malých tvůrců, kteří ještě nesplňují podmínky pro vstup do partnerského programu. Tyto podmínky zůstanou i nadále stejné, tedy že tvůrce musí bydlet v zemi, ve které je aktivní; jeho videa musí mít v součtu alespoň 4000 zhlédnutých minut za posledních 12 měsíců; a musí mít nejméně 1 tisíc odběratelů.
Přestože budou tato videa monetizována, nebudou jejich tvůrci z příjmu z reklamy nijak odměněni. Divák se tak bude s reklamami potýkat prakticky na všech kanálech, bez ohledu na jejich velikost. YouTube tímto krokem vyplňuje další mezeru na své platformě, která by mohla společnosti generovat další příjem.
Změna se však dotkne i modelu významnějších tvůrců, jejich tvůrčí model byl úzce spjatý například s podporou přes Patreon. Za předpokladu, že jejich odměna na Patreonu přesahovala určitý cíl, odstraňovali z videí reklamy coby poděkování svým fanouškům. Lze si představit, že toto obcházení se nemuselo společnosti YouTube zcela zamlouvat. Pod novými podmínkami si YouTube vyhrazuje právo monetizovat i tato videa.
Jediná videa, která na platformě budeme moci vídat bez reklam, jsou videa obsahující nevhodný jazyk, násilí, obsah související s drogami či střelnými zbraněmi, pobuřující či sexuální obsah a obsah, který podněcuje nenávist vůči jednotlivcům či skupinám lidí v důsledku jejich náboženství, sexuality, genderové identity a dalšího.