CDR.cz - Vybráno z IT

TÉMA: Srovnáváme nejlepší závodní simulátory. Sahá jim Project Cars 2 po kolena?

S hodnocením nového závodního počinu Project CARS 2 se v posledních dnech doslova roztrhl pytel. Málokdy je hře zaměřené na čistokrevnou závodní simulaci věnována taková pozornost. Vzhledem k velice úspěšnému prvnímu dílu je to ovšem logické.

Kapitoly článků

2.  Iracing
7.  Project Cars 2: Konečně simulátor. Napravujeme chyby vývojářů s pomocí komunity

Fanouškovský patch nastavení FFB ze hry udělá možná rovnou Project Cars 3. Jízdní model se náhle velice přiblíží tomu, který důvěrně známe z Assetto Corsa, až téměř vyloudí úsměv na tváři. Nastavení mrtvých zón a úprava sil zkrátka dokáže divy.

Nerozumím tomu, jak je možné, že žádná recenze se o tomto patchi nezmiňuje. Pokud dramaticky mění vlastnosti hry, a mění je k lepšímu, považuji to za zásadní. Přesto je tento patch ignorován.

Pokud bych měl po této úpravě srovnat jízdní modely mezi Assetto Corsa a Project Cars 2, řekl bych, že Assetto Corsa je až profesorsky přesná, zatímco Project Cars 2 působí v pozici nezkušeného žáka, který se od Assetto Corsa snaží pochytit to nejlepší. Snaha vidět je, výsledek ale není stejný.

Zatímco v Assetto Corsa dokážete vycítit nejmenší podrobnosti v chování vozidla, v Project Cars 2 máte v podstatě dva stavy: auto drží, auto nedrží. 

Jistě, i z tohoto se dá celkem úspěšně poznat, v jaké jste situaci a jak se v ní zachovat. Navíc vizuální přehled máte. Jenže to nestačí. Zatímco v ostatních simulacích je dobré smyku se vyhýbat, v Project Cars 2 se smyk stává nedílnou a nutnou součástí skoro každé zatáčky.

Silně nereálně působící je pak právě to, že pokud už ve smyku jste, je velice těžké odhadnout bod, kdy chtěný smyk přejde v nechtěný smyk, kvůli kterému skončíte čumákem ve svodidle. Jelikož nemáte auto pod kontrolou, jako v Assetto Corsa nebo RFactor2, je to jen frustrující a zbytečné zklamání. 

Není možné jet na hranici možností vozidla, když něco jako přetáčivost nejste schopni nejprve cítit z reakcí volantu. Zbývá pouze vizuální kontrola, kdy je ale po zpozorování přetáčivosti vozidla už pozdě, pokud hodláte jet na hranici limitů. Vlastně ani nevíte, jestli jste právě prosmýkali zatáčku dobře nebo špatně. Nevíte, zda to šlo rychleji nebo už ne. Upravování setupu vozidla je pak víceméně nemožné nebo závislé na míře vaší odvahy. 

Přesto se ale Project Cars 2 odsoudit nedá. Celkový projev je méně uhlazený, více surový, avšak ve finále možná o malinko živější, tím pádem i o dost zábavnější.

A co na to Nascar?

S patchem jsou i závody NASCAR lepší. Dokážete vnímat daleko více detailů, čímž alespoň na oko působí reálněji. Přesto v porovnání například s Iracing ztrácí Project Cars 2 mnoho bodů. NASCAR v Project Cars 2 je o mnoho jednodušší na ovládání, tím pádem na udržení vozu ve správné stopě. A to je to, co dělá oválové závody, zajímavým.

Co naplat. Jízdní model se díky fanouškům výrazně zlepšil. A co ten fyzikální? Pocitově lepší. Patch konečně dodává do volantu správné informace o tom, že se něco nestandartního děje. Je tak poznat rozdíl v tom, jestli jedete na trávě, na obrubníku nebo na asfaltu. Víte přesně, kdy ztrácíte přilnavost pneumatik. Přesto je ale tento rozdíl ve výsledku velice málo patrný a na chování vozu samotného nemá valný vliv. Zatáčení na trávě v plné rychlosti neznamená automatický smyk, ani nemá vliv na snížení rychlosti. 

Něco jiného jsou pak kaluže tvořící se při dešti, které jsou jednak opět velice efektní a krásně zpracované, ale také opravdu nebezpečné a mohou vaše vozidlo rozhodit velice snadno. To, že se pak musíte naučit, ve kterých místech se tvoří a přizpůsobit tomu stopu, je velice příjemná změna. 

Hlavu natočit - teď

Ještě jeden drobný rozdíl oproti Assetto Corsa. Kdysi dávno jsem zkoušel Real Head Motion, tedy plug-inu do Assetto Corsa která přidává reálný náklon hlavy závodníka v zatáčkách. Po pár kolech jsem jej vypnul, protože tím, jak se sklon obrazu dynamicky měnil, jsem nebyl schopen trefit apex zatáčky.

Sice to bylo na pohled pěkné, přidávalo to prvky reality, přesto pro mě nepoužitelné. V Project Cars 2 máte možnost přepnout na kameru, která se pyšní právě touto funkcí. Navíc v kombinaci s rozostřením obrazu, které nabývá na intenzitě s přibývajícím G.

Nejen, že tato kamera je zpracována lépe než v Assetto Corsa, což je dáno zejména grafikou, ale zároveň nepůsobí v zatáčkách tak rušivě a je možné bez omezení sledovat průběh zatáčení v závislosti na poloze vozidla. Tento pohled působí dynamicky a přidává hře ten správný pocit ze závodění.

Zhodnocení na závěr

Project Cars 2 je jako nablýskaná kára se silným motorem, ke které jste ztratili klíče. Abyste se svezli, budete muset zavolat zámečníka. Jenže, jezděte pak po městě s Ferrari, které má vylomený zámek. 

S použitým patchem, který je naprostá nutnost, se jízdní model dokáže přiblížit opravdovému simulátoru. Fyzikální model ale není na úrovni, který by si tato hra zasloužila. Zejména zpracování smyku a rozdílných povrchů v pořádku není. 

Kvůli překrásné grafice a povedené závodní atmosféře by člověk byl ochoten ledacos Project Cars 2 odpustit. Když se ale pak vrátíte to svého domovského simulátoru (například Assetto Corsa) a zajedete si tentýž okruh, veškeré rozdíly vyplavou na povrch v celé své kráse. 

Bohužel asi Project Cars 2 zůstane tím, čím byl první díl. Krásným závodním počinem, ve kterém si zazávodíte a odreagujete se v nádherném prostřední zapadajícího slunce s dokonale zpracovanou změnu počasí. Nejedná se o pochybnou arkádu, ale o hru, která má zájem být do jisté míry simulací. Pokud ale očekáváte hardcore simulaci, vrátíte se zpět do závodního titulu, který vám vyhovuje.

Bohužel tak čekání na ultimátní závodní titul, ve kterém se skloubí grafika Project Cars 2 a vlastnosti RFactor2 pokračuje i nadále. 

Kapitoly článků
2.  Iracing
7.  Project Cars 2: Konečně simulátor. Napravujeme chyby vývojářů s pomocí komunity

Diskuse ke článku TÉMA: Srovnáváme nejlepší závodní simulátory. Sahá jim Project Cars 2 po kolena?

Sobota, 28 Říjen 2017 - 17:52 | majster | Dik za recenziu. Realisticke simulatory nehram,...
Pátek, 27 Říjen 2017 - 11:31 | F P | pozor na nastavenie deadzone/fall off v tychto...
Pátek, 27 Říjen 2017 - 09:13 | F P | tato gamesa je EXTREMNE zavisla od roznych...

Zobrazit diskusi