Google dokončuje "samořídící" automobil, kdo bude viníkem případné nehody?
Projekt Google driverless car (automobil bez řidiče) má v tuto chvíli za sebou nemalý počet úspěšných testů a vývoj neustále pokračuje. Technologie byla vyzkoušena na modelech Toyota Prius, Audi TT, nebo třeba Lexus RX 450h. Vlastní vozy Google samozřejmě vyrábět neplánuje, v budoucnu bude technologie prodávána formou licencí jednotlivým výrobcům.
Projížďky se zdaleka nemohly konat všude, kde jsou dostupné silnice, neboť docházelo k problémům s místními zákony. Nakonec povolení vydala pouze trojice států - konkrétně Kalifornie, Florida a Nevada. Licence byla navíc udělena pouze pro testovací účely a automobily mohly na silnice vyrazit jedině s živým lidským řidičem uvnitř.
Na nedávné konferenci Society for Automotive Engineers (SAE) se Anthony Levandowski (produktový manažer pro automatické řízení) zmínil, že vyhledávací gigant očekává vydání jeho automatické technologie pro řízení vozidel v horizontu 3-5 let. Zřejmé však je, že přes pokročilý vývoj a případné včasné dokončení se automatická vozidla budou jen pomalu dostávat na trh.
Problémem by ani nemusela být cena, ale právě problémy s povolením v různých zemích světa, stejně jako další právní spory spojené s užíváním vozu bez živého řidiče. Pro příslušné úřady bude velikou výzvou připravit potřebné úpravy zákonů, které by pokryly nemalý počet potenciálních nehod a krizových situací.
Nutné bude především určit, kdo bude odpovědný za dopravní nehody počítačem řízeného automobilu. Bude to chyba Googlu, a je vlastně vyhledávací gigant nepřímo "řidičem"? My si myslíme, že právní odpovědnosti se bude šikovně nastaveným soupisem podmínek snažit vyhnout, což je pochopitelné. Na konferenci zazněl mimo jiné další důležitý fakt - i kdyby byl projekt do tří let hotov, zabere to ještě mnoho let, než budeme automobily bez řidiče vídat na amerických silnicích. Představte si tedy tu dobu, než potkáme něco podobného u nás.
Nepřehlédněte: