Microsoft vyvíjí 3D dotykovou obrazovku simulující různé objekty a povrchy: Budeme hry doslova cítit?
Představte si hru ovládanou dotykem, v níž objekty cítíte doslova na vlastní kůži. Anebo lékaře prohlížejícího sken mozku, jenž pouhým hmatem v prostoru nalezne něco, co tam nepatří. I to slibuje nová technologie společnosti Microsoft umožňující se nejenom dotýkat, ale zároveň získávat zpětnou vazbu v podobě tlaku v závislosti na konkrétním předmětu. Vše je navíc zabalené do slušivého 3D kabátku.
Princip fungování staví na bázi klasického plochého LCD panelu v kombinaci s robotickým ramenem, které panelem posouvá vpřed a vzad. Podle intenzity tlaku směřujícího proti rukám uživatele je pak dle vývojářů možné stimulovat tvar a váhu objektů. Praktické použití by mohla vychytávka nalézt jak pro lékařské účely, tak v oblasti herního průmyslu, což by mohlo znamenat další posun kupředu v digitální zábavě.
Trik vyvolávající fyzickou odezvu spočívá právě v pohybu mechanického ramena v kombinaci s pohyby lidské ruky – pokud tedy prstem přitlačíme, panel se posune dozadu, při povolení se stane přesný opak. V průběhu toho je počítačem upravena velikost a náhled na objekty, s nimiž je „pohybováno“.
Je rovněž rozlišován materiál, takže posunout kámen je obtížnější než například mycí houbu. K vytvoření stereoskopického dojmu byly tradičně použity speciální brýle.
„Když se prstem dotknete obrazovky a smysly se spojí s trojrozměrným obrazem, pak pokud provedeme přibližování a interakci objektů správně, tedy tak, že budou odpovídat hloubce vjemu prstů, bude to dost pro mozek, aby přijal virtuální svět jako skutečný,“ prohlásil vedoucí výzkumník Michael Pahud.
Dle autorů by například lékaři mohli podrobněji prozkoumat snímky různých částí těla. Nelenili a rovnou to vyzkoušeli na výstupu z magnetické rezonance. Použili zařízení k posunu skrze různé vrstvy modelu mozku.
„Dovedu si představit, že bychom obdrželi hmatovou odezvu, pokud by se narazilo na anomálii jako třeba nádor, jelikož můžeme změnit odezvu v závislosti na tom, čeho se dotknete,“ rozvinul myšlenku pan Pahud. Dále upřesnil, že lze snadno rozlišovat měkkou a tvrdou tkáň, což může „zážitek“ umocnit.
Mohlo by vás zajímat:
- Sharp začne v srpnu prodávat Ultra HD 3D TV s úhlopříčkou 70" a certifikátem THX 4K
- NASA koketuje s 3D tiskem jídla: Je libo čerstvou pizzu z tiskárny přímo na ISS?
- 3Doodler - 3D pero pro výrobu modelů
- Herní konzole s virtuální realitou aneb hrajeme celým svým tělem
Doktor Peter Weller, šéf Centre for Health Informatics na City University v Londýně však přemítá, nakolik bude obrazovka schopna zaručit přesnost. „Při pohybu po hrbolatém povrchu by vše muselo probíhat velmi rychle, abyste dostali takový pocit,“ dodává.
Microsoft není jediný, kdo se pokouší proniknout do této perspektivního oblasti. Kalifornská firma Tactus používá obrazovku s miniaturními kanálky tekutiny, takže klávesy jakoby vystupují z povrchu do prostoru. Podle doktora Wellera by pak kombinace více technologií včetně té od Microsoftu mohla skutečně být tím pravým, co v reálu nalezne patřičný úspěch.
„Podle mě je jejich příklad snímku mozku trochu strojený. Kde bych však viděl uplatnění je vyšetření na dálku. Pacient by byl v jiné zemi či nemocnici a lékař by přesto mohl cítit jeho žlázy a dutiny,“ uzavírá. Zní to jako přílišné sci-fi? Zatím možná, ale do budoucna kdo ví… Možná se bude jednat o budoucí trend a my si můžeme být jisti, že klasickými dotykovými displeji vývoj skutečně ani zdaleka nekončí. Spíše začíná.