Internet vyhrál! Steam se omlouvá za zpoplatnění komunitních modů. Službu ruší
Před pár dny jsme informovali o velice odvážném kroku ze strany Valve, které se rozhodlo zpoplatnit na Steamu komunitní výtvory. Od momentu ohlášení byl internet zaplaven negativními názory, vtipy, memy a parodizujícími videi. Dokonce samotný Steam Workshop byl doslova zahlcen recesistickým obsahem, který chtěl poukázat na vzniklé problémy.
Vlna nevole byla natolik silná, že sám Gabe Newell pořádal na redditu AMA (Ask Me Anything – tamější typ diskusí, kdy daná osobnost zodpovídá čtenářské dotazy) na toto téma.
Služba placených modifikací debutovala u jedné z nejmodikovanějších her současnosti, Skyrimu. Hráči byli natolik rozhořčeni kroky herních vývojářů a Valve, že průměrné hodnocení hry kleslo během víkendu z 98 % na 85 %, jakožto forma protestu. Mimo to se konala i petice pro zrušení služby, která nasbírala přes 130 000 podpisů.
Jedním z problémů byl velmi neférový poměr provizí mezi moderem, autorem hry a Steamem. Autor modifikace byl oprávněn získat pouhých 25 % podílu z prodeje, a to ještě za poměrně složitých okolností. Více o podmínkách v původní zprávě.
Vzhledem k tomu, že Steam ani Bethesda nijak nezaručovaly funkčnost komunitních produktů, se jednalo o směšný desátek. Pokud by se totiž stalo, že by některá z budoucích aktualizací hry znemožnila chod zakoupených modifikací, nikdo by nebyl povinen je uvést znovu do chodu. A právo na vrácení peněz by tou dobou už dávno zaniklo.
Další problém vznikl v jádru samotné komunity. Dosavadní modifikace byly poházeny všude možně na internetu. Po ohlášení služby tedy vznikla velmi chaotická situace, kdy hráči kradli cizí výtvory a na Steamu je prodávali za své.
Původní vize Valve byla údajně odměnit modery za jejich práci, což ale mnozí dotehdy dělali obyčejnou možností dotace na svých stránkách. Ty nový systém nepovoloval, ani u neplacených kousků. Alden Kroll, zaměstnanec Valve, dnes oznámil, že došlo k odstranění této služby a Steam Workshop se vrátil do původní podoby (kde je vše opět hezky komunitně zadarmo).
„Je jasné, že jsme službu otevřeli, aniž bychom věděli, co děláme. Poslední roky jsme učinili mnoho kroků, které měly za cíl odměnit tvůrce modů. A doposud byly přijímány kladně. Je zřejmé, že se tentokrát nejedná o stejný případ.“
„Abyste pochopili, proč jsme se domnívali, že se jedná o dobrý nápad – našim cílem bylo umožnit tvůrcům modů práci na plný úvazek, pokud o ni stáli. A pobídnout vývojáře her, aby stanovili lepší podmínky moderské komunitě. Mysleli jsme si, že tento krok povede k lepším modifikacím, jak těm placeným, tak bezplatným."
"Chtěli jsme více úžasných výtvorů, které by vyústily ve skvělé produkty, jako se tomu stalo v případě Doty, Counter-strike, DayZ a Killing Floor. Chtěli jsme, aby se tak dělo přirozeně u kteréhokoliv modera, který by se rozhodl touto cestou vydat.“
„Podcenili jsme rozdíly mezi původními (úspěšnými) provizními modely a přidáním placených modifikací do Skyrim workshopu. Naši herní komunitu chápeme. Zasahovat do již zavedené, letité moderské komunity Skyrimu nebyl pravděpodobně dobrý nápad. Domníváme se, že jsme přestřelili, ačkoliv věříme, že služba nabízela i užitek."
Není jisté, jestli se někdy v budoucnu služba neoklepe v trochu jiné formě (snad rozumnější a lepší). V té současné se ji však už nemusíme dále obávat. Na rozdíl od většiny jiných internetových protestů, se tento setkal s úspěchem.