TÉMA: Co nabídl rok 2013 na herní scéně? Přehledník toho nejlepšího je zde
Dlouhý, leč vítězný boj
Už od září 2012 se českým herním průmyslem táhla jedna z nejdůležitějších událostí v jeho historii – Kauza Lemnos. Dvojice českých vývojářů ze společnosti Bohemia Interactive, tvůrci Arma 3 Ivan Buchta a Martin Pezlar, byli zatčeni na řeckém ostrově Lemnos (též Limnos) místní policií a obviněni ze špionáže kvůli údajné fotodokumentaci citlivých vojenských objektů v oblasti, kde se jinak příběh Arma 3 odehrává.
Teprve po dvou měsících strávených ve vazbě došlo k rozhodnutí, že budou souzeni. První odvolání neprošlo. Do situace se vložila nejen herní scéna, na které vznikaly četně zastoupené petice jmen tuzemských i zahraničních, ale také vysocí státní činitelé. Jmenovitě tehdejší prezident Václav Klaus, premiér Petr Nečas a ministr zahraničí Karel Schwarzenberg, kteří o situaci jednali se svými řeckými protějšky.
Čeští herní novináři zorganizovali protest před ambasádou v Praze a následný pochod městem, aby předali petici s více než 21 tisíci podpisy zástupcům Ministerstva zahraničních věcí ČR. Právně v kauze operovala přední česká advokátka Dagmar Raupachová, v Řecku pak obhájce Panajotis Eleftheriu. Tlaku nakonec řecká justice podlehla a po ukončení prosincové stávky v návaznosti na druhé odvolání rozhodla o propuštění vývojářů a dalším vyšetřování na svobodě.
17. ledna roku 2013 se po pěti měsících Ivan Buchta a Martin Pezlar navrátili domů. Jejich letadlo dosedlo na ranvej Letiště Václava Havla v 10:50, tým tehdejšího serveru inGamer.cz (od 1.1.2014 přesunut pod CDR.cz) byl první, kdo s informací na veřejnost přišel. V dubnu téhož roku Bohemia Interactive rozhodla o přejmenování ostrova ve hře na Altis.
Bohatá herní nabídka
Ve světě her samotných už to ale tak složitý příběh nebyl. Začátek roku se už tradičně vinul v herním suchu. Tituly sice vycházely, v naprosté většině se však jednalo o záležitosti zaměřené spíše na menší hráčské komunity. Občas se však přeci jen objevilo nějaké to zvučné jméno, v únoru to byli například očekávaní Aliens Colonial Marines, kteří však více než zklamaly. Kapka naděje vysvitla s Crysis 3, po vydání Dead Space 3 jsme ale znovu třímali hlavu v rukách a filozofovali nad tím, proč nás tvůrci her nemají rádi.
Náladu nám tak zvedla až Lara Croft ve svém novém dobrodružství. Série Tomb Raider prošla restartem a v naší recenzi si odnesla velmi vysoké hodnocení. Na své si přišli i milovníci strategií. Studio Maxis se po dlouhých letech pustilo do zbrusu nového SimCity a s pátým dílem přineslo skutečný budovatelský zážitek. Hře však neprospěl těžký start, který autoři po technické stránce prostě nezvládli.
První Sniper: Ghost Warrior byl velmi podceňovanou hrou. Není divu, polští City Interactive nikdy před tím v podstatě nevyplodili nic dobrého, v roce 2010 ale překvapili. Druhý díl střílečky z odstřelovačského prostředí už si tak získal více pozornosti. Přinesl propracovanější příběh, vymazlenou grafiku a technologie poháněné CryEnginem 3.
Než vyšel BioShock: Infinite, mezi fanoušky série zavládly hromadné obavy o tom, že něco bude špatně. Opak byl však pravdou, BioShock dokázal splnit, co slíbil a veřejnost uchvátil. I ten si v naší recenzi odnesl vysoké číslo. A obdobně tomu tak bylo s FarCry 3: Blood Dragon, které se vysmívá většině známých filmů, sérií a seriálů. „Knife to meet you!“
"Když ti někdo život ničí, nas*r se a dej mu tyčí." Asi tak by se dal charakterizovat Dead Island: Riptide; tropy hlásí zombie vlnu, bohužel však jen průměrnou. Trochu světla nám do života přineslo nové Metro: Last Light, které nabízí strhující příběhovou linku, dechberoucí atmosféru a dospělá témata.
Zato FEZ se tvářil jako velmi nenápadný titul. Do světa však udělal pořádně hlubokou díru, jedná se o historicky první záležitost, kterou jsme odměnili absolutním hodnocením - 10/10. V roce 2012 jsme neudělili jediné maximální hodnocení, ale v roce 2013 jsme tak museli učinit hned dvakrát. The Last of Us, exkluzivitě pro PlayStation 3, prostě nešlo říct ne. Velkým překvapením se stalo také Remember Me.
Pokud patříte mezi příznivce Divokého západu, určitě nezapomeňte na Call of Juarez: Gunslinger, které se po několika letech zase konečně vydařilo. Jestliže preferujete spíše období druhé světové války, určitě by vám nemělo uniknout samostatně hratelné rozšíření k Red Orchestra – Rising Storm, které vás vezme třeba na Guadalcanal.
V září jsme si zahráli Total War: Rome II. Kvůli tomu, že autoři připravili opravdu rozlehlou mapu, velká bojiště a skutečné masy vojáků, bohužel došlo k razantnímu osekání celé škály prvků, které byly pro sérii charakteristické. V určitém slova smyslu tím vítězí kvantita nad kvalitou. Druhý Rome byl spíše zklamáním, zato Saints Row IV nabídlo skutečnou dávku neotřelé zábavy, která si rozhodně nebere servítky. Podívat byste se určitě měli také na The Bureau: Xcom Declassified – v 2K Marine udělali z kopírky Mass Effectu chytlavou záležitost.
Pokud hledáte hru na kooperaci, Payday 2 je vhodnou volbou. Můžete totiž s přáteli vykrást banku a nikdo vás nezavře. Škoda jen, že ty peníze jsou virtuální, což?
Jedním z nejočekávanějších kousků roku 2013 bylo bezesporu Grand Theft Auto V, které sebralo to nejlepší ze své historie a zkombinovalo je s novými prvky. Věřte tomu nebo ne, povedlo se, o čemž svědčí i naše recenze.
Od dob Battlefieldu 3 se pohled na FPS žánr hodně změnil, to čtvrtému dílu bohužel neprospělo. Disponuje totiž jen o něco hezčí grafikou, zbytek je kvalitativně stejný nebo dokonce horší. U nás na webu si odnesl jen průměrné hodnocení. A slibně vypadající Call of Duty: Ghosts je na tom ještě hůř, to je totiž silně pod průměrem.
Závěr roku patřil Ubisoftu, který vypustil často diskutované Assassin’s Creed IV: Black Flag. Hra na piráty se vydařila a přinesla svěží vítr do plachet. Původní obavy se nakonec ukázaly jako zbytečné. Zato Need For Speed: Rivals drží sérii stále ve stejné koleji. Kdy vývojáři pochopí, že bychom si rádi zahráli něco ve stylu dílů Underground, vážně netušíme.
E3 2013 v číslechProstory Convention Center navštívilo 48 200 lidí z řad vystavovatelů, zaměstnanců v herní branži a mediální sféry. Vyšší návštěvnost byla zaznamenána naposledy v roce 2006, kdy se na místě pohybovalo kolem 60 tisíc lidí. Historicky nejúspěšnější byly roky 1998 a 2005 se 70 tisíci návštěvníky. E3 2013 vydělala městu Los Angeles 40 milionů dolarů. |
Špetka herní kultury
E3 2012 stála za starou belu. Právem jsme se tak obávali, že to v roce 2013 dopadne obdobně. Vydavatelé, vývojáři a nakonec i organizátoři si však své chyby uvědomili a připravili nevídanou herní show. Troufáme si říct nejlepší od roku 2010. K informacím jsme se dostávali skutečně až v rámci samotné akce, nejčastěji prostřednictvím velkých konferencí, jedním z největších lákadel E3, a nikoliv víkend před zahájením.
Zažili jsme tedy nečekaná odhalení a celou škálu překvapení. Na E3 se dokonce vyskytla řada her, o kterých média do poslední chvíle netušila. Diskutovalo se o zvučných jménech jako The Division, Ryse: Son of Rome, Wolfenstein: The New Order, The Evil Within, Star Wars: Battlefront nebo South Park: The Stick of Truth na motivy stejnojmenného kresleného seriálu.
Velkým lákadlem se stalo Watch Dogs, The Witcher 3: Wild Hunt, Dragon Age: Inquisition, které má kombinovat první a druhý díl, nové Halo, Mirors Edge 2 od DICE, Titanfall, slibně vypadající závodní The Crew. A velký prostor dostaly pochopitelně konzole nové generace – PlayStation 4 a Xbox One.
GamesCom pak do Evropy přivezl většinu toho, co bylo na E3 ohlášeno, ve hratelné verzi. K tomu navíc přihodil řadu dalších zajímavých kusů. My jsme si také vyzkoušeli například herní virtuální realitu budoucnosti Oculus Rift a popovídali jsme si o jejím vývoji s tvůrcem systému Palmerem Luckeym.
Své akce nabídla i Česká republika. Už tradičně se uskutečnil GameFFest nebo ForGames.
- To nejlepší z největšího herního veletrhu [Gamescom 2013]
- Pohled na Dice+, miniaturní kostka plná senzorů jako herní ovladač [Gamescom 2013]
- Staňte se herním vývojářem! Co nabízí vysoká škola Games Academy? [Gamescom 2013]
Rok, který se bude těžko překonávat
Rok 2013 patřil na herní scéně k jedněm z nejsilnějších. Předvedl obrovské množství skvělých titulů, ze kterých jsme museli pro potřeby článku vybrat jen skutečně ořezané množství. Už se nemůžeme dočkat nadílky, kterou si pro nás připraví rok současný, zatím jsme k němu však lehce skeptičtí, o to větší ale bude třeba naše překvapení.
Jaké hry vás v roce 2013 zaujaly nejvíc a na které pecky se těšíte v roce 2014? Podělte se s námi v diskuzi.